Leiderschap zien we vaak als een individuele eigenschap. Je hebt het of je hebt het niet. Leiders beschikken over bijzondere eigenschappen waardoor zij in allerlei situaties kunnen leiden. De rest van de organisatie beschouwen we als volger. Dit beeld van leiderschap zien we ook terug in het onderwijs. Scholen zijn over het algemeen hiërarchisch georganiseerd: de schoolleider leidt en leraren volgen.
Tegelijkertijd weten we dat voor duurzame onderwijsverbetering meer nodig is dan het leiderschap van één of enkelen. Gespreid leiderschap gaat ervan uit dat leiderschap de eigenschap is van een groep. Iedereen in de school kan invloed uitoefenen, en doet dat op basis van expertise en affiniteit. Zo is leiderschap dynamisch en wisselt het per situatie. In een gespreide leiderschapspraktijk trekken leraren en schoolleiders samen op om te bouwen aan de school en het onderwijs.
Onder redactie van Frank Hulsbos en Stefan van Langevelde werken Nederlandse experts (o.a. Joseph Kessels, Marco Snoek en Hartger Wassink) in dit boek uit wat gespreid leiderschap is, welke spanningen het oproept met formeel leiderschap en welke condities in de school het mogelijk maken. Vanuit het Welten-instituut schreef Arnoud Evers mee aan een hoofdstuk en werd hij geïnterviewd. Frank Hulsbos promoveert op dit moment bij het Welten-instituut op het onderwerp gespreid leiderschap.
Het boek is voor te bestellen www.gespreidleiderschap.nl.
Meer nieuws van het Welten-instituut.
Maak kennis met het Welten-instituut.