Nieuwsoverzicht

Wetenschapsgebied

Jaartal

99 Nieuwsberichten
19 september 2017

Learning analytics tools in onderwijs beter evalueren en vergelijken

De introductie van learning analytics in het onderwijs zijn veelbelovend. Als praktische informatiebron geeft het docenten  en leerlingen informatie over het online studiegedrag. Toch lijken d...
14 september 2017

Samenwerken aan onderwijsverbetering: gespreid leiderschap in het onderwijs

Op 22 september 2017 komt het boek 'Gespreid leiderschap in het onderwijs. Elkaar invloed gunnen voor vernieuwing' uit. Het boek is geschreven voor leraren en schoolleiders die voor iedereen in de ...
8 september 2017

Woordvoerders hoger onderwijs Tweede Kamer ervaren online studeren bij OU

Vrijdag 8 september 2017 organiseert de VSNU een tour per bus voor de woordvoerders hoger onderwijs in de Tweede Kamer. Doel is de Kamerleden een breed beeld te geven van het universitaire landscha...
5 september 2017

Gestage groei masteropleiding Onderwijswetenschappen

Het nieuwe studiejaar van de masteropleiding Onderwijswetenschappen is gestart met 170 studenten in het schakelprogramma en 69 studenten in de eerste mastercursus. Op 2 september 2017 vond de aftra...
5 september 2017

5 oktober: Dag van de Leraar

Op 5 oktober 2017 verzorgt het Welten-instituut een aantal leeractiviteiten, lezingen, workshops en demonstraties tijdens de Dag van de Leraar in Heerlen. Op deze dag, georganiseerd door de schoolb...
5 september 2017

Ten strijde tegen de mythes van digital natives en multitasken

Paul A. Kirschner, universiteitshoogleraar en hoogleraar onderwijspsychologie bij het Welten-instituut van de Open Universiteit, heeft de laatste weken veel stof doen opwaaien in de internationale ...
5 september 2017

Hoe effectief is het gebruik van Augmented Reality bij het leren?

WEKIT is een Europees project dat innovatieve bedrijfstrainingen ontwikkelt en test waarin gebruik gemaakt wordt van wearables. Bij wearables gaat het om draagbare technologieën zoals een bril, een...
5 september 2017

Kort Welten-nieuws

 
5 september 2017

Leren studenten aan de lerarenopleiding goed onderzochte leerstrategieën?

Leren studenten aan eerste- en tweedegraads lerarenopleidingen leerstrategieën die wetenschappelijk onderbouwd zijn? Dat is de centrale vraag die Kristel Vanhoyweghen en Tim Surma, masterstudenten ...
31 augustus 2017

Limburgs onderwijs overlegt met minister Bussemaker

Maandag 28 augustus 2017 hebben minister Jet Bussemaker van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en enkele ambtenaren van haar ministerie een werkbezoek afgelegd aan Heerlen. Bij gastheer Zuyd Hogescho...
22 augustus 2017

Netwerk voor de Europese bouwsector

De Open Universiteit is een van de initiatiefnemers van een netwerk voor de Europese bouwsector. In het netwerk wordt kennis en ervaring uitgewisseld op het gebied van onderwijs en training voor de...
22 augustus 2017

Game over de Europese identiteit: RU EU?

Het Welten-instituut is een van de partners van het nieuwe Europese project: RU EU? (spreek uit: are you EU). Dit tweejarige project ontwikkelt een game die tot doel heeft studenten uit het hoger o...
16 augustus 2017

1+1=3: Beter toetsen dankzij de geheugenpsychologie?

Het effect van toetsen wordt onderzocht binnen zowel de geheugenpsychologie als de onderwijswetenschappen. Het geheugenonderzoek heeft inzichten opgeleverd over het gebruik van toetsen om informati...
14 augustus 2017

Publicatie: Jongeren opleiden voor niet-bestaande beroepen

Naar schatting 65% van de basisschoolleerlingen van vandaag zullen later gaan werken in beroepen die nu nog niet bestaan. Tegelijkertijd leiden we nu duizenden leerlingen op voor banen die in de na...
1 augustus 2017

Via Augmented Reality leren hoe je met ultrasound de halsslagader onderzoekt

Trainingen efficiënter, betaalbaarder en boeiender maken door draagbare technieken in te zetten. Dat is een van de doelen van het Europese WEKIT project waar het Welten-instituut aan deelneemt. Een...
27 juli 2017

Hoofdartikel van Nature gewijd aan publicatie Kirschner en De Bruyckere

Het vermaarde wetenschappelijke tijdschrift Nature wijdde op 25 juli 2017 een hoofdartikel aan een publicatie van Paul A. Kirschner (universiteitshoogleraar aan de Open Universiteit) en Pedro de Br...
25 juli 2017

OU traint astronauten in WEKIT project

WEKIT, een project waarbinnen het Welten-instituut een van de partners is, experimenteert met Augmented Reality in de astronautenopleiding. Astronauten leren onder andere hoe ze een tijdelijk bagag...
19 juli 2017

Hersenonderzoek naar hoe jongeren leren

De ene student heeft veel sturing en feedback nodig, de ander helemaal niet. Hoe weet je dan wat de beste manier is om een student te begeleiden? Hersenonderzoek kan meer inzicht geven in hoe jonge...
19 juli 2017

Whitepaper: Met de juiste vaardigheden de arbeidsmarkt op

‘Hoe moeten we jongeren opleiden voor de arbeidsmarkt van de toekomst?’ Lastige vraag, want we weten niet eens hoe die arbeidsmarkt er uit zal zien. Hoe kan het onderwijs er dan toch voor zorgen da...
17 juli 2017

EC-TEL 2017 conferentie over data driven approaches in digital education

De Open Universiteit is mede-organisator van de 12e European Conference on Technology-Enhanced Learning (EC-TEL 2017) die plaatsvindt in Tallinn (Estland) van 12 t/m 15 september 2017. Het thema is...