Wij zorgen er graag voor dat u een goede website ervaring bij ons heeft. Om dit te verbeteren maken wij gebruik van cookies.
U ziet advertenties die bij u passen en u kunt uw interesse delen via social media. Bekijk ons privacy beleid voor meer informatie.

Meer lezen
Nieuwsoverzicht

Wetenschapsgebied

Jaartal

132 Nieuwsberichten
8 januari 2018

Onderzoek: Hoe doet de eerste generatie AGORA-leerlingen het?

In het schooljaar 2014-2015 is in Roermond AGORA van start gegaan. AGORA biedt leerlingen van vmbo tot en met gymnasium persoonlijke leerroutes zonder vakken, lesrooster, cijfers, lesmethoden en ra...
8 januari 2018

Wat elke leraar moet weten over hoe leerlingen leren

Het voorbije academiejaar onderzochten Tim Surma en Kristel Vanhoyweghen hoe twee van de meest effectieve leerstrategieën behandeld worden in handboeken en syllabi aan de lerarenopleidingen. Ze kek...
2 januari 2018

Onderzoek: Het effect van zit-stabureaus op basisschoolkinderen

Neuropsycholoog Jérôme Gijselaers gaat met behulp van de KNAW Van der Gaag beurs een maand naar de School of Sport, Exercise and Health Sciences van de Loughborough University in het Verenigd Konin...
2 januari 2018

Blog van Paul Kirschner genomineerd als beste blog over onderwijs

De Onderwijsraad, Stichting Onderwijsfonds COCMA en Stichting Stimulering Onderwijsjournalistiek reiken elk jaar de Nationale Prijs voor de Onderwijsjournalistiek uit. In 2018 wordt voor de tweede ...
2 januari 2018

AVS Masterclass: Stimuleren van praktijkgericht onderzoek

Hoe gaan we als school om met de krimp in onze regio? Hoe kunnen we onderwijs op maat bieden aan elke leerling? Hoe geven we vorm aan passend onderwijs in onze school? Binnen elke school spelen dit...
18 december 2017

Lezing: De invloed van emoties bij het leren lezen van volwassenen

Op 16 januari 2018 geeft Paula Gouw een lezing over de invloed van emoties bij het leren lezen van volwassenen en wat minder goed kunnen lezen met je doet. De lezing wordt gegeven in studiecentrum ...
15 december 2017

December uitgave OnderwijsInnovatie

Op 19 december verschijnt de vierde editie en tevens laatste editie in 2017 van het tijdschrift OnderwijsInnovatie. Het blad is ook online te lezen via onze website.
6 december 2017

Viewbrics project: positieve reacties, maar niet de eindwinnaar

Het Viewbrics project, een NRO-project onder leiding van dr. Ellen Rusman van het Welten-instituut, is uiteindelijk niet de eindwinnaar geworden in de strijd voor het beste onderwijsonderzoek- en p...
5 december 2017

Maak studenten informatievaardig met modelvoorbeelden en geïntegreerde training

Onze toekomstige leerkrachten en docenten hebben nog veel te leren op het gebied van informatievaardigheden. Jimmy Frèrejean, promovendus bij de Open Universiteit, deed onderzoek bij eerstejaars un...
5 december 2017

Masterscriptie over het lerarenregister

Vanaf 1 september 2018 zijn leraren verplicht zich te registreren in het lerarenregister. Maar er is nog veel weerstand en discussie over dit register. Mark van der Veen, onderwijswetenschapper, le...
30 november 2017

Start nieuwe ronde pre-promotietraject voor mbo-docenten

Ben je mbo-docent en wil je promoveren? Dan heb je vast nog veel vragen. Wat houdt zo’n traject in? Hoe kom je op een idee voor een promotievoorstel? Hoe maak je een onderzoeksplan? Welke financier...
28 november 2017

Rob Martens wetenschappelijk directeur bij Stichting NIVOZ

Prof. dr. Rob Martens, hoogleraar bij het Welten-instituut, gaat met ingang van 1 januari 2018 aan de slag bij Stichting NIVOZ (Nederlands Instituut voor Onderwijs- en Opvoedingszaken). Hij volgt d...
27 november 2017

Promovendus ontwikkelt platform om onderzoekend leren te ondersteunen

Onderzoekend leren (IBL) ziet vragen als het beginpunt van leren. Studenten hebben een vraag en ondernemen actie om het antwoord te vinden. Zo vinden ze het antwoord op hun vraag en doen ze nieuwe ...
21 november 2017

Sensorapplicaties kunnen leren ondersteunen en prestaties verbeteren

Sensoren worden steeds populairder in onze samenleving. We hebben slimme horloges, smartphones en andere gadgets die zijn uitgerust met sensoren. Ze kunnen goed gebruikt worden om het leren te onde...
14 november 2017

Welten-instituut op SURF onderwijsdagen

Op 7 en 8 november 2017 hebben weer de jaarlijkse SURF Onderwijsdagen voor het middelbaar beroepsonderwijs en hoger onderwijs plaatsgevonden. Deze dagen zijn gewijd aan de trends en ontwikkelingen ...
13 november 2017

RAGE als eerste in de publieksstemming door naar de finale

Het RAGE project, een project geleid door het Welten-instituut dat herbruikbare software componenten ontwikkelt voor toegepaste games, is als eerste geëindigd in de publieksstemming voor de beste '...
8 november 2017

'De deeltijdleraar is geen probleem'

Onderwijsbestuurders zetten steeds meer vraagtekens bij kleine deeltijdbanen. Is het ook voor de kwaliteit van het basisonderwijs van belang dat leerkrachten meer werken? 'Ik ken geen eenduidige vo...
8 november 2017

Presentaties symposium Zelfregulatie staan online

Op woensdag 25 oktober 2017 organiseerde het Welten-instituut in Heerlen een symposium het over zelfregulatie. Centrale vraag: hoe kunnen leerkrachten leerlingen ondersteunen bij het aanleren van z...
7 november 2017

DojoIBL ondersteunt samenwerkend onderzoekend leren

Onderzoekend leren (IBL) ziet vragen als het beginpunt van leren. Studenten hebben een vraag en ondernemen een combinatie van formele en informele activiteiten om het antwoord te vinden. Daarbij do...
19 oktober 2017

Gemengde gevoelens bij OU-studenten over e-assessment

Het TeSLA project is een Europees project dat technieken ontwikkelt voor identiteitscontrole bij online toetsen (e-assessment). Deze technieken combineren gezichtsherkenning, stemherkenning, toetsa...