Deze website gebruikt cookies (en daarmee vergelijkbare technieken) om het bezoek voor u nog makkelijker en persoonlijker te maken. Met deze cookies kunnen wij en derde partijen uw internetgedrag binnen en buiten onze website volgen en verzamelen.
Hiermee kunnen wij en derde partijen advertenties aanpassen aan uw interesses en kunt u informatie delen via social media.
Klik op 'Ik ga akkoord' om cookies te accepteren en direct door te gaan naar de website of klik op om uw voorkeuren voor cookies te wijzigen. Bekijk onze privacyverklaring voor meer informatie.
Digital Learning
Samenwerking Welten-instituut en MIT
Het Welten-instituut en het Teaching Systems Lab (TSL) van de gerenommeerde Amerikaanse Universiteit MIT (Cambridge, Massachusetts) werken samen aan onderzoek over formatief assessment en rubrics. Arnoud Evers, visiting scholar bij MIT, werkte eind april bij de TSL onderzoeksgroep en presenteerde daar onderzoek dat samen met masterstudent Eva Kuijpers is opgezet rond MetaRubric. MetaRubric is een spel, ontworpen door TSL, waarin leraren (in opleiding) een rubric en metarubric leren te ontwerpen.

Rubrics

Een rubric is een beoordelingsmethode die bestaat uit een set van criteria voor het beoordelen van werkstukken of toetsen van studenten. In een rubric is voor elk criterium precies omschreven wat de prestatielevels zijn. Dit kan zorgen voor een preciezere en meer consistente manier van beoordelen. Bovendien geeft het beoordelaars de mogelijkheid om studenten uit te leggen waarom een score op een bepaald criterium ‘voldoende’ of ‘goed’ is en helpt het studenten om beter te begrijpen wat van hen wordt verwacht. 

Metarubric

Een metarubric is een rubric waarbij leerkrachten samen criteria opstellen waar een rubric aan moet voldoen. Eva Kuijpers zal via een veldexperiment in het primair onderwijs onderzoeken wat het effect is van het spelen van dit spel op de ‘self-efficacy beliefs’ (of geloof in eigen kunnen) van leraren als het gaat over formatief assessment (en meer specifiek rubrics) en op de intentie om dit in de toekomst in de eigen praktijk in te zetten. Daarnaast zal ze kwalitatief onderzoek doen hoe het spel kan worden verbeterd. 

Verdere samenwerking

Naast onderzoek rond MetaRubric zijn er ook plannen om in de toekomst samen te werken rond de MOOC, Launching Innovation in Schools en Playtest meetings, een informele setting om tools en instrumenten uit te proberen en te verbeteren via een design-based research approach.