null Schoolprogramma Think Happy Be Happy bevordert welzijn door negatieve emoties te verminderen

PSY_ThinkHappyBeHappy_14703_head_large.jpg

Schoolprogramma Think Happy Be Happy bevordert welzijn door negatieve emoties te verminderen

Het kortdurende schoolprogramma Think Happy Be Happy is gericht op het bevorderen van welzijn en optimaal functioneren van adolescenten. Dr. Anne Kennis, als voormalig promovendus verbonden aan de vakgroep Levenslooppsychologie aan de Open Universiteit, deed onderzoek naar het effect. Ze concludeert dat het programma geen aantoonbaar effect heeft op positieve emoties, maar het kan wel negatieve gevoelens reduceren, wat vervolgens samenhangt met een verhoogd welzijn en verminderd probleemgedrag.

Mindfulness en sterke kanten

De studie van Anne Kennis maakt deel uit van een groter longitudinaal onderzoek van de Open Universiteit rond het programma Think Happy-Be Happy (THBH). THBH is een interventie van 8 weken voor jongeren tussen de 13 en 18 jaar die op de middelbare school zitten. Het programma is ontworpen om het gebruik van sterke kanten (talenten) en mindfulness bij de deelnemers te bevorderen. Eerder was al aangetoond dat het programma op korte termijn het welzijn van adolescenten bevordert en probleemgedrag (zoals hyperactiviteit en aandachtsproblemen) vermindert. Kennes en haar collega's gingen na of dit effect te verklaren is doordat deelnemers meer positieve emoties ervaren. De bevindingen toonden aan dat adolescenten die het programma THBH voltooiden, niet meer positieve emoties ervaarden dan adolescenten die niet deelnamen aan de interventie. Maar zij ervaarden wel zij significant minder negatieve emoties en dat ging vervolgens gepaard met meer welzijn en minder probleemgedrag.

Reguleren van negatieve emoties

De onderzoekers verwachtten dat adolescenten die deelnamen aan het programma meer positieve emoties en minder negatieve emoties zouden rapporteren in vergelijking met adolescenten die niet deelnamen. Maar de deelnemers ervaarden geen significante toename van positieve emoties. Volgens de onderzoekers zou dat kunnen komen doordat zij bij aanvang van de studie al relatief hoog scoorden op dit gebied, waardoor er minder ruimte voor verbetering was. De deelnemers rapporteren echter wel een significante afname van negatieve emoties. Volgens de onderzoekers is deze afname van negatieve emoties een mogelijk werkingsmechanisme van het Think Happy-Be Happy programma. Het reguleren van negatieve emoties is belangrijk en effectief in het stimuleren van welzijn bij adolescenten, in het bijzonder het verminderen van probleemgedrag.

Het onderzoek

Het onderzoek werd in 2018 uitgevoerd op vier middelbare scholen. Op een daarvan werd het THBH-programma, bestaande uit 8 sessies van 45 minuten, uitgevoerd binnen de reguliere schooltijden. De deelnemers waren adolescenten tussen de 13 en 15 jaar. Van de adolescenten deden er 116 mee aan het programma, en 236 niet. Deze laatsten worden daarom controledeelnemers genoemd. Zowel de deelnemers aan het THBH- programma als de controledeelnemers vulden op twee momenten vragenlijsten in waarbij o.a. hun psychische gezondheid in kaart werd gebracht. Er zaten 8 weken tussen deze twee meetmomenten. In die 8 weken gingen de deelnemers aan de het programma actief aan de slag met hun sterke kanten. Ze deden oefeningen en werden gestimuleerd om na te denken over wat ze uit de sessies hadden geleerd en hoe ze dit ook buiten de school konden gebruiken. De controledeelnemers deden dit niet. Verschillen in veranderingen in psychische gezondheid tussen de deelnemers aan het programma en de controledeelnemers konden dus toegeschreven worden aan het al dan niet deelnemen aan het THBH-programma. De bovenstaande bevindingen zijn terug te vinden in het eerder gepubliceerde artikel: Efficacy of a School-Based Mental Health Intervention Based on Mindfulness and Character Strengths Use Among Adolescents: a Pilot Study of Think Happy-Be Happy Intervention.