null Serious gaming in het onderwijs: Big smile company

STG_Onderwijs_1819_14520_head_large.jpg

Serious gaming in het onderwijs: Big smile company

De vakgroep Arbeids- en organisatiepsychologie ontwikkelde voor hun cursus 'Inleiding in de arbeids- en organisatiepsychologie' een serious game, waarin de student kennis en inzichten uit de cursus direct kan toe passen in de (gesimuleerde) praktijk.

Praktijksituaties

In de game treedt de student 'in dienst' bij de Big smile company. Hij neemt de rol aan van arbeids- en organisatiepsycholoog in deze kleine organisatie. In diverse scenario's krijgt de student de taak om de juiste omstandigheden te creëren voor een zo hoog mogelijk welzijn, prestaties en motivatie van de medewerkers. Hiervoor moet hij de situatie analyseren en besluiten welke interventies in te zetten. Interventies kosten echter tijd en energie en die zijn, zoals in het echte leven, beperkt. Zaak dus om verstandig te kiezen en gebruik te maken van de kennis en inzichten die opgedaan zijn in de cursus. Het spel bestaat uit acht scenario's, opbouwend in moeilijkheidsgraad. 

Online activerend onderwijs

Serious games worden steeds meer ingezet als aanvullend en innovatief leermiddel in het onderwijs. Deze vorm van online activerend onderwijs sluit goed aan bij het onderwijsmodel van de Open Universiteit. De serious game Big smile company zit momenteel in de testfase.