null Spelenderwijs mobiel leren met yOUplay

OW_MobileApps_12910_head_large.jpg
Spelenderwijs mobiel leren met yOUplay
Leren in context, hoe doe je dat? De Open Universiteit heeft hiervoor het mobiele gameplatform yOUplay ontwikkeld. Hiermee kunnen docenten educatieve games, zoals excursies en speurtochten, maken. Met de app van yOUplay kunnen lerenden activiteiten uitvoeren op hun mobiel in een niet-formele context.

Bibliotheek

Een van die niet-formele contexten is de bibliotheek. De Openbare Bibliotheek Amsterdam (OBA) werkt al jaren met yOUplay: in 2012 werd een game ontwikkeld in de vorm van speurtocht die meer aansloot bij de leefwereld van jongere bibliotheekbezoekers. Er volgden meer projecten, waarover is te lezen in een artikel in het online tijdschrift OnderwijsInnovatie.
Samen met de OU is de OBA educatieve games in de bibliotheek gaan opschalen. Zo werd een yOUplay-game ontwikkeld die door zestig klassen in de OBA is gespeeld en die daarna is overgedragen aan vier andere bibliotheekorganisaties. Om het gebruik van deze games in bibliotheken op te schalen, werkt de OU sinds vorig jaar samen met Stichting NBD Biblion, de koepelorganisatie voor bibliotheken in ons land.

Moderniseren

Dit jaar gaat de OU de yOUplay-auteursomgeving moderniseren zodat gebruikers via beschikbare spelpatronen en eenvoudige wizards zelf gemakkelijk aan de gang kunnen gaan. Daarnaast richt de OU zich steeds meer op de toepassing van deze games in het (voorbereidend) hoger onderwijs. Dat is niet alleen mooi voor het onderwijs maar ook voor de OU-wetenschappers. Die ontdekken door de samenwerking, het opdoen van ervaring met spelontwikkeling voor het ondersteunen van leerprocessen, de doorontwikkeling van yOUplay en daaraan gerelateerd onderzoek, zelf 'al doende' hoe ze leren in context kunnen ondersteunen.

Lezen

Het artikel van Stefaan Ternier, Jeroen Storm en Ellen Rusman is te lezen in OnderwijsInnovatie.