Bibliotheek
Een van die niet-formele contexten is de bibliotheek. De Openbare Bibliotheek Amsterdam (OBA) werkt al jaren met yOUplay: in 2012 werd een game ontwikkeld in de vorm van speurtocht die meer aansloot bij de leefwereld van jongere bibliotheekbezoekers. Er volgden meer projecten, waarover is te lezen in een artikel in het online tijdschrift OnderwijsInnovatie.
Samen met de OU is de OBA educatieve games in de bibliotheek gaan opschalen. Zo werd een yOUplay-game ontwikkeld die door zestig klassen in de OBA is gespeeld en die daarna is overgedragen aan vier andere bibliotheekorganisaties. Om het gebruik van deze games in bibliotheken op te schalen, werkt de OU sinds vorig jaar samen met Stichting NBD Biblion, de koepelorganisatie voor bibliotheken in ons land.
Moderniseren
Dit jaar gaat de OU de yOUplay-auteursomgeving moderniseren zodat gebruikers via beschikbare spelpatronen en eenvoudige wizards zelf gemakkelijk aan de gang kunnen gaan. Daarnaast richt de OU zich steeds meer op de toepassing van deze games in het (voorbereidend) hoger onderwijs. Dat is niet alleen mooi voor het onderwijs maar ook voor de OU-wetenschappers. Die ontdekken door de samenwerking, het opdoen van ervaring met spelontwikkeling voor het ondersteunen van leerprocessen, de doorontwikkeling van yOUplay en daaraan gerelateerd onderzoek, zelf 'al doende' hoe ze leren in context kunnen ondersteunen.
Lezen
Het artikel van Stefaan Ternier, Jeroen Storm en Ellen Rusman is te lezen in OnderwijsInnovatie.