Bouwstenen
Op basis van hun onderzoek formuleerden de onderzoekers vijf bouwstenen die bevorderlijk zijn voor gespreid leiderschap en een professionele leergemeenschap:
- Bouw aan een onderwijspraktijk die samenwerking tussen leraren onvermijdelijk maakt.
- Creëer organisatiestructuren die specifiek als doel hebben om te werken aan verbetering en vernieuwing.
- Communiceer vanuit een professionele dialoog.
- Bespreek met collega's wat wordt verstaan onder professionaliteit van de leraar en de schoolleider.
- Wees als schoolleider ontvankelijk voor nieuwe ideeën en waardeer initiatieven van leraren.
De combinatie leidt tot verbetering
Eerder onderzoek stelde vast dat professionalisering van leraren hand in hand moet gaan met gespreid leiderschap. Alleen deze combinatie leidt tot verbetering en vernieuwing: leraren moeten de mogelijkheid hebben om op basis van de opgedane kennis invloed uit te oefenen op de dagelijkse schoolpraktijk.
De praktijk
De onderzoekers beschrijven hoe de twee good practice scholen - middelbare school het Vathorst College uit Amersfoort en basisschool Willibrordus uit Deurningen - deze inzichten in de praktijk brengen. De beide good practices zijn geselecteerd op basis van een uitgebreid vragenlijst onderzoek en bezoeken aan scholen.
Frank Hulsbos, Stefan van Langevelde and Arnoud Evers (2016). Combining forces. Distributed leadership and a professional learning community in primary and secondary education. Heerlen: Welten Institute, Open University of The Netherlands