Deze website gebruikt cookies (en daarmee vergelijkbare technieken) om het bezoek voor u nog makkelijker en persoonlijker te maken. Met deze cookies kunnen wij en derde partijen uw internetgedrag binnen en buiten onze website volgen en verzamelen.
Hiermee kunnen wij en derde partijen advertenties aanpassen aan uw interesses en kunt u informatie delen via social media.
Klik op 'Ik ga akkoord' om cookies te accepteren en direct door te gaan naar de website of klik op om uw voorkeuren voor cookies te wijzigen. Bekijk onze privacyverklaring voor meer informatie.
OW_Leerstrategie_12723_head_large.jpg
Leren
Studiesucces vergroten: hoe dan?
Veel onderwijsinstellingen hebben de ambitie om leerlingen en studenten succesvoller te laten studeren, dat wil zeggen met minder vertraging en uitval. Ze ontwikkelen daarvoor allerlei maatregelen en activiteiten, gebaseerd op onder andere wetenschappelijke literatuur. Ontwerpprincipes, leerstrategieën, gepersonaliseerd leren, activerende didactiek… Wat is ze? Werkt het ook? Tijdens de Onderwijsresearchdagen delen instellingen hun praktijkervaringen en gaan ze de discussie aan met de aanwezigen.

Gepersonaliseerd leren

Een van de vijf gepresenteerde praktijkvoorbeelden is gepersonaliseerd leren. Scholen en opleidingsteams zijn ermee aan de slag. Andrea Klaeijsen en Benjamin Philippeth kijken naar het wie, wat en hoe van gepersonaliseerd leren en naar het waarom. Hoe zit het met de samenhang tussen gepersonaliseerd leren en studiesucces? Helpt het om verzuim tegen te gaan? Tijdens de workshop worden inzichten, vraagstukken en ervaringen gedeeld.

Leerstrategieën

Studenten in het hoger onderwijs zouden tijdens hun zelfstudie gebruik maken van suboptimale leerstrategieën. Tijdens de workshop van Peter Verkoeijen ga je eerst ervaren of je zelf in staat bent om effectieve leerstrategieën te onderscheiden van minder effectieve strategieën. Wat zou je kunnen doen om het gebruik van effectieve leerstrategieën te bevorderen?

Wat is eigenlijk studiesucces?

Op het programma staan verder workshops over activerende didactiek als motor voor studiesucces, vijf sleutels (inrichtingsprincipes) voor onderwijs van Hogeschool Zuyd en ontwerpprincipes voor het onderwijs zoals Hogeschool Leiden die hanteert. De dag start met een keynote van Ellen Klatter getiteld De slalom van studiesucces. Ze gaat in op de paradox die in gesprekken rond studiesucces vaak naar voren komt. Enerzijds gaat het bij onderwijs over persoonsvorming, kwaliteit van onderwijs, diversiteit en inclusie, studenttevredenheid. Anderzijds wordt studiesucces vaak teruggebracht tot diplomarendement. Wat is de rol van docenten, studenten en managers in deze paradox? En wat kan onderzoek naar studiesucces bijdragen?

Het ‘Kom over de brug’-programma vindt plaats op donderdag 27 juni, parallel aan de ORD-onderzoekssessies. Meld je aan via de website van de Onderwijsresearchdagen.