Symposium: hoe leer je leerlingen om zelfsturend te leren
Zelfgestuurd leren is een belangrijke 21ste-eeuwse vaardigheid die leerlingen op de middelbare school kunnen aanleren. Maar daar hebben ze wel ondersteuning bij nodig, want voor menig leerling is het best moeilijk om zelf de verantwoordelijkheid te nemen voor zijn leerproces. Op woensdag 25 oktober 2017 organiseert het Welten-instituut een symposium over de manier waarop leerkrachten leerlingen daarbij kunnen ondersteunen.

Technieken

In het symposium wordt ingegaan op een aantal technieken om leerlingen te ondersteunen bij het aanleren van zelfsturing:

  • modelvoorbeelden, waarin modelleerlingen laten zien hoe zij succesvol zelfregulatievaardigheden uitvoeren
  • tutorondersteuning, waarin leerlingen feedback en advies krijgen van een tutor over hun zelfregulatievaardigheden
  • metacognitieve checklists met richtinggevende vragen die leerlingen kunnen gebruiken tijdens zelfregulatie.

Richtlijnen en masterclass

De nadruk in het symposium ligt op het bespreken en illustreren van richtlijnen voor de onderwijspraktijk. Het symposium vormt tevens de kick off van een online masterclass rondom zelfregulatie die wordt gehouden in de periode tussen 23 oktober en 17 november 2017.

Onderzoeksresultaten

De tijdens het symposium gepresenteerde resultaten zijn afkomstig van een door het NRO gefinancierd project Ondersteunen van zelfregulatie waarbij meerdere universiteiten betrokken waren. In dit project werd onderzocht of ondersteuningstechnieken waarvan we weten dat ze effectief zijn voor het aanleren van domeinspecifieke vaardigheden, ook gebruikt kunnen worden om de zelfsturing bij leerlingen te bevorderen. Het gaat dan om vaardigheden zoals het monitoren en evalueren van het eigen leerproces en het bepalen van volgende studieactiviteiten.

Meer informatie en aanmelden

Ga naar de conferentiesite voor meer informatie en om u aan te melden.

Meer nieuws van het Welten-instituut.

Maak kennis met het Welten-instituut.