null Tips voor het aanbieden van keuzevrijheid bij toetsen

OW_GielKessels_KeuzevrijheidToetsen_19600_head_large.jpg
Tips voor het aanbieden van keuzevrijheid bij toetsen
Studenten leren op de manier waarop zij getoetst worden. Hoe kun je studenten keuzes bieden bij toetsen? En als ze kunnen kiezen, zijn ze dan ook meer gemotiveerd? OU-promovendus Giel Kessels geeft in een (online) lezing van ecbo praktische tips hoe je mbo-studenten keuzes kan bieden bij toetsen.

Onderzoek naar keuzevrijheid en studentmotivatie

Meer keuzevrijheid en individuele leerlijnen dragen bij aan het verhogen van studentmotivatie. Er is veel onderzoek naar motivatie om te leren en naar motivatie in relatie tot toetsresultaten. Maar er is nog maar weinig onderzoek naar keuzevrijheid bij toetsen. Giel Kessels wijdt zijn promotietraject aan dat onderwerp. Hoe kun je studenten meer keuzevrijheid geven bij toetsen? En leidt meer keuzevrijheid tot meer studentmotivatie? Zijn studenten dan meer geneigd om te leren om te leren, in plaats van leren voor de toets?

De lezing

In de online lezing vertelde hij over zijn onderzoek en geeft hij praktische tips over hoe je studenten keuzevrijheid kunt geven bij toetsen. De lezing is er een uit een reeks over Gepersonaliseerd leren. De opname komt beschikbaar als webinar (gratis account aanmaken is verplicht) en als podcast op het de website van ecbo.

Giel Kessels

Giel Kessels is docent bij Summa Automative, bestuurslid van de BVMBO (Beroepsvereniging opleiders mbo) en doet als buitenpromovendus promotieonderzoek aan de Open Universiteit. Zijn onderzoeksvraag luidt: Leidt keuzevrijheid bij ontwikkelingsgerichte toetsen in het mbo tot meer studentmotivatie voor deze toetsen?