Trendsconferentie over actuele perspectieven op lezen in het onderwijs
Leesvaardigheid Nederlandse leerlingen onder gemiddelde
De meest recente PISA-cijfers schetsen een zorgwekkend beeld: Nederlandse leerlingen scoren onder het OESO-gemiddelde op leesvaardigheid. Een aanzienlijk deel van hen behaalt zelfs niet het minimumniveau dat nodig is om volwaardig te kunnen functioneren in de samenleving. Deze uitkomsten onderstrepen de urgentie om het leesonderwijs te vernieuwen en te versterken.
De conferentie sluit aan bij het landelijke sectorplan Onderwijswetenschappen van de Toekomst, dat tot doel heeft om de onderwijswetenschappen te versterken en nauwer te verbinden met maatschappelijke uitdagingen.
Voor wie?
De conferentie is in het bijzonder bedoeld voor masterstudenten Onderwijswetenschappen aan de Open Universiteit, maar staat nadrukkelijk ook open voor andere geïnteresseerden, zoals:
- Onderzoekers
- Docenten en opleiders
- Onderwijsprofessionals
- Universitair docenten die binnen het sectorplan Onderwijswetenschappen op dit thema zijn aangesteld
Voor deze laatste groep biedt de conferentie de gelegenheid om hun onderzoek te verbinden met actuele discussies en praktijkvoorbeelden uit het veld.
Samen nadenken over de toekomst van lezen
De dag brengt onderzoekers, studenten en onderwijsprofessionals samen om te reflecteren op actuele thema’s zoals leesmotivatie, burgerschapsvorming en de rol van nieuwe technologieën. Met inspirerende bijdragen en ruimte voor discussie biedt de conferentie een platform om gezamenlijk na te denken over de toekomst van lezen in het onderwijs.
Praktische informatie
- Datum: vrijdag 21 november 2025
- Tijd: 10.00 - 17.30 uur
- Locatie: Verkadefabriek, Boschdijkstraat 45, 5211 VD 's-Hertogenbosch
- Aanmelden: via het aanmeldformulier
Kijk voor meer informatie over het programma, de sprekers en de sessies op ou.nl/trendsconferentie.