Twee leraren ontvangen beurs voor promotieonderzoek
Smartphoneverbod
Mentaal welbevinden onder studenten (SMW) is essentieel voor onderwijssucces en langdurige gezondheid. Recent onderzoek in Nederland toont afnemende levenstevredenheid en toenemende emotionele en psychosomatische klachten bij middelbare scholieren. Lieke Hartenberg gaat in de 'SPLASS-studie' onderzoek doen naar de relaties tussen het smartphoneverbod in de klas, fysieke activiteit en hun impact op mentaal welbevinden in het voortgezet onderwijs. Met een mixed-methods benadering wil de onderzoeker de verbanden tussen deze factoren begrijpen. De bevindingen zullen naar verwachting bijdragen aan strategieën ter verbetering van het mentaal welbevinden van studenten en aan effectieve beleidsinterventies. Lieke Hartenberg-de Vries is docent bij Lyceum aan Zee en gaat haar onderzoek doen bij de Open Universiteit. Haar promotor is prof. dr. Renate de Groot en haar co-promotor is Laura Huiberts (faculteit Onderwijswetenschappen).
Publieke Waarden Waarborgen
In het licht van klimaatuitdagingen en woningnood zijn Digital Twins (DTs) een veelbelovende technologietoepassing. Een digital twin, oftewel 'digitale tweeling', is een virtuele kopie van een fysiek systeem: een replica die in een computer leeft en precies dezelfde data verwerkt en hetzelfde reageert als het eigenlijke systeem. Je kunt de kopie gebruiken om bijvoorbeeld dingen uit te proberen of ontwikkelingen te simuleren.
Er is echter nog weinig ervaring met het goede gebruik van deze technologie. John van Meerten van Hogeschool Utrecht gaat onderzoeken hoe Digital Twins publieke waarden kunnen waarborgen bij ruimtelijke ordening in het kader van de Omgevingswet. Door een sociaal-technisch perspectief te combineren met Value-Sensitive Design (VSD), richt het onderzoek zich op de integratie van waarden in DT-technologie. De studies omvatten het identificeren van kernwaarden, het ontwerpen van een normatief kader en het meten van de impact ervan. Dit draagt bij aan betere besluitvorming en ruimtelijke planning door regionale overheden. John van Meerten is docent bij de Hogeschool Utrecht en gaat zijn promotieonderzoek doen bij de Open Universiteit.
Promotiebeurs voor leraren
De Promotiebeurs voor leraren ondersteunt docenten uit alle onderwijssectoren bij het schrijven van een proefschrift. Er zijn geen beperkingen aan het onderwerp. Ontvangers van de beurs worden gedurende maximaal 5 jaar voor maximaal 0,4 fte vrijgesteld van het geven van onderwijs. Tweemaal per jaar worden promotiebeurzen toegekend.
Deadline volgende ronde: september
Het is momenteel niet meer mogelijk om voorstellen in te dienen voor de eerste ronde van 2025, maar je kunt binnenkort wel voorstellen indienen voor de tweede ronde van 2025 (sluitingsdatum in september).
Let op: vanwege de onderwijsbezuinigingen gaat deze beurs verdwijnen. De laatste ronde om in te dienen zal in najaar 2026 zijn. Vanaf 2027 is de bezuiniging een feit en zal de beurs verdwijnen.
Kijk voor meer informatie op de website van NWO.