Optimaal leren
Optimaal leren is iets wat we allemaal nastreven:
- de lerende voor zijn/haar eigen leerproces
- ouders, omdat ze het beste voor hun kind willen
- docenten omdat ze hun studenten iets willen bijbrengen
- werkgevers met als doel een hoge effectiviteit en kwaliteit op de werkvloer.
De conferentie gaat in op de vraag hoe optimaal leren nu eigenlijk tot stand komt. Wat zijn de biologische en psychologische voorwaarden voor leren?
Ochtendprogramma
Het ochtendprogramma bestaat uit drie lezingen. Na elke lezing is er ruimte voor vragen en discussie.
- Prof. dr. Jelle Jolles (Vrije Universiteit, Amsterdam) gaat in op de ontwikkeling van het tienerbrein.
- Prof. dr. Paul Kirschner (Open Universiteit, Heerlen) stelt vervolgens de vele (neuro)mythes die er bestaan in het onderwijs aan de kaak.
- Prof. dr. Maurice Zeegers (Universiteit Maastricht, Maastricht) gaat in op de bijdrage van genetica aan aan leren en cognitie.
Middagprogramma
Na de middag vinden er twee parallelle sessies plaats waaruit u kunt kiezen.
- De eerste sessie bestaat uit een kenniscafé. Met behulp van actieve werkvormen wordt ingegaan op het belang van beweging voor leren. Beweging is een van de biologische determinant van leren. Zijdelings zal ook een aantal andere biologische determinanten aan de orde komen.
- De tweede sessie is een onderwijsdebat rond het belang van 'autonomie in het onderwijs' versus 'structuur in het onderwijs'.
Oratie
De dag wordt afgesloten met de oratie van prof. dr. Renate de Groot, getiteld Leren, een levenslang bouwproces. In haar oratie zal zij ingaan op de voorwaarden voor leren. Deze voorwaarden voor leren zouden gezamenlijk moeten kunnen leiden tot het optimale leerproces. Leren is dus een levenslang bouwproces dat uiteindelijk staat als een huis!
Deelnemers aan de conferentie zijn van harte uitgenodigd om ook de oratie bij te wonen.