Zo meester, zo leerling: de kunst afkijken
Om complexe algemene vaardigheden (21e eeuwse vaardigheden) onder de knie te krijgen is het belangrijk dat je een concreet en samenhangend beeld hebt van die vaardigheid. Je moet zien welke subvaardigheden je ervoor nodig hebt en in welke gradaties je die vaardigheden kunt beheersen. Als je weet naar welk beheersingsniveau je streeft en de vaardigheid kunt ‘afkijken’ bij iemand die het al beheerst, dan krijg je steeds beter zicht op welke aspecten je nog niet onder de knie hebt en kun je je daarop richten. Zo word je stap voor stap die vaardigheid meester.
Voorbeelden
Viewbrics beschrijft de verschillende beheersingsniveaus van drie complexe vaardigheden: presenteren, samenwerken en informatiewijsheid. Viewbrics doet dat in tekst en verrijkt die tekstuele rubrics met videovoorbeelden. Daarvoor wordt samengewerkt in een kernteam met leerkrachten en leerlingen uit het voortgezet onderwijs, onderzoekers en experts. Leerlingen en leerkrachten gaan aan de slag met een formatieve assessment tool. Daarmee kunnen leerlingen zichzelf en elkaar beoordelen en leerkrachten kunnen hun leerlingen beoordelen. De tool wordt getest in de onderbouw vwo/atheneum/gymnasium van een aantal scholen voor voorgezet onderwijs. De verwachting is dat de met video verrijkte rubrics bij leerlingen leiden tot een rijker mentaal beeld van wat de vaardigheden inhouden en tot kwalitatief betere feedback, dat wil zeggen concreter en meer consistent.
EAPRIL prijs
De Best Research and Practice Project Award* wordt jaarlijks uitgereikt aan praktijkonderzoekers op het gebied van onderwijs, leren en instructie, training en ontwikkeling die een uitzonderlijke bijdrage leveren aan de onderwijspraktijk. Viewbric is één van de drie genomineerden voor de prijs van dit jaar. Op 30 november 2017 wordt tijdens de EAPRIL 2017 conferentie de uiteindelijke winnaar bekendgemaakt.
*Deze link is niet meer beschikbaar.
Viewbrics 'Like master, like man' from PenOW on Vimeo.