Zo meester, zo leerling: de kunst afkijken
Viewbrics onderzoekt hoe videovoorbeelden in combinatie met rubrieken gebruikt kunnen worden om vaardigheden te beoordelen. Om complexe algemene vaardigheden onder de knie te krijgen is het belangrijk dat je een concreet en samenhangend beeld hebt van die vaardigheid. Viewbrics beschrijft de verschillende beheersingsniveaus van drie complexe vaardigheden: presenteren, samenwerken en informatiewijsheid. Viewbrics doet dat in tekst en verrijkt die tekstuele rubrics met videovoorbeelden. Zo kunnen leerlingen en leerkrachten hun prestaties vergelijken met de experts en de kunst ‘afkijken’ bij iemand die het al beheerst. Het project werkt samen met een kernteam met leerkrachten en leerlingen uit het voortgezet onderwijs, onderzoekers en experts.
De award
Het project was een van de drie genomineerden voor de prijs voor het beste onderwijsonderzoek- en praktijkproject. Deze Best Research and Practice Project Award* wordt jaarlijks uitgereikt aan praktijkonderzoekers op het gebied van onderwijs, leren en instructie, training en ontwikkeling die een uitzonderlijke bijdrage leveren aan de onderwijspraktijk.
* Deze link is niet meer beschikbaar.
Download de projectflyer of bekijk de video.
Viewbrics 'Like master, like man' from PenOW on Vimeo.