null Viewbrics project: positieve reacties, maar niet de eindwinnaar

OW_Viewbricks_head_large.jpg
Viewbrics project: positieve reacties, maar niet de eindwinnaar
Het Viewbrics project, een NRO-project onder leiding van dr. Ellen Rusman van het Welten-instituut, is uiteindelijk niet de eindwinnaar geworden in de strijd voor het beste onderwijsonderzoek- en praktijkproject. Zo bleek vrijdag 1 december 2017 op de EAPRIL conferentie in Finland. De winnaar werd het project STEM education van Heidi Knipprath. Het Viewbrics team kijkt desondanks met veel plezier terug op de conferentie: de nominatie op zich was al zeer eervol en de reacties van de aanwezigen waren zeer positief.

Zo meester, zo leerling: de kunst afkijken

Viewbrics onderzoekt hoe videovoorbeelden in combinatie met rubrieken gebruikt kunnen worden om vaardigheden te beoordelen. Om complexe algemene vaardigheden onder de knie te krijgen is het belangrijk dat je een concreet en samenhangend beeld hebt van die vaardigheid. Viewbrics beschrijft de verschillende beheersingsniveaus van drie complexe vaardigheden: presenteren, samenwerken en informatiewijsheid. Viewbrics doet dat in tekst en verrijkt die tekstuele rubrics met videovoorbeelden. Zo kunnen leerlingen en leerkrachten hun prestaties vergelijken met de experts en de kunst ‘afkijken’ bij iemand die het al beheerst. Het project werkt samen met een kernteam met leerkrachten en leerlingen uit het voortgezet onderwijs, onderzoekers en experts.

De award

Het project was een van de drie genomineerden voor de prijs voor het beste onderwijsonderzoek- en praktijkproject. Deze Best Research and Practice Project Award* wordt jaarlijks uitgereikt aan praktijkonderzoekers op het gebied van onderwijs, leren en instructie, training en ontwikkeling die een uitzonderlijke bijdrage leveren aan de onderwijspraktijk.

* Deze link is niet meer beschikbaar.

Download de projectflyer of bekijk de video.

Viewbrics 'Like master, like man' from PenOW on Vimeo.