null Virtual Reality en 3D in het archeologieonderwijs

OW_VirtualReality_Archeologieonderwijs_20431_head_large.jpg

Virtual Reality en 3D in het archeologieonderwijs

Hoe kunnen Virtual Reality en 3D het onderwijs op het gebied van archeologie naar een hoger niveau tillen? Een consortium waar de Open Universiteit deel van uitmaakt heeft een Europese subsidie ontvangen om een antwoord te vinden op die vraag.

Het verleden zichtbaar maken in virtuele werelden

In de archeologie worden digitale methoden steeds belangrijker. Nieuwe technologieën, en dan met name VR- (Virtual Reality) en 3D- (driedimensionaal) technologieën, bieden indrukwekkende mogelijkheden op het gebied van visualisering. Je kunt virtuele 3D-werelden ontwikkelen waarin je als het ware 'rondloopt' door het verleden en objecten kunt manipuleren. Dat kan de digitalisering van het materieel cultureel erfgoed en het archeologieonderwijs naar een hoger plan tillen.

Lokale kennis en ervaringen bundelen en verder ontwikkelen

Op verschillende plekken in Europa lopen er initiatieven om die nieuwe technologieën in te zetten voor het archeologieonderwijs. Maar er is nog maar weinig onderlinge uitwisseling van kennis en ervaringen. Dat is jammer, want samenwerking zou een grote meerwaarde kunnen hebben. Het project Virtual Worlds in Teaching Archaeology wil daar verandering brengen. In dit project slaan verschillende Europese universiteiten de handen ineen om lokale initiatieven in toepassing van VR technologie en 3D-objecten in het onderwijs en bestaande datasets met elkaar te verbinden en verder te ontwikkelen.

Virtuele werelden ontwikkelen en beschikbaar stellen

Het project zal een reeks 3D datasets en virtuele werelden ontwikkelen en beschikbaar stellen voor het hele Europese hoger onderwijs (als open educational resource). Daarnaast ontwikkelen de onderzoekers leerscenario’s, dat wil zeggen scenario’s voor archeologieonderwijs met en in die virtuele werelden. De ontwikkelde leerscenario’s worden uitgetest bij verschillende onderwijsinstellingen en geëvalueerd. Tot slot maken ze trainingen en handleidingen voor docenten om leerscenario’s te gebruiken en zelf te ontwikkelen.

De rol van de Open Universiteit

Vanuit de Open Universiteit zijn Francis Brouns, Ellen Rusman en Olga Firssova bij het project betrokken. De bijdrage van de Open universiteit in dit project ligt met name op het vlak van het ontwerpen van de leerscenario’s en wel volgens seamless learning design. Studenten en docenten van alle partners gaan de scenario’s ontwikkelen. De Open Universiteit gaat ook workshops geven voor docenten van andere instellingen in het ontwikkelen van dit soort seamless learning designs en hen assisteren bij het gebruiken van de scenario’s in hun curriculum. Tot slot schrijven de onderzoekers (Open Universiteit) de train-the-trainer handleidingen en evalueren ze het gebruik van de designs.

Het project Virtual Worlds in Teaching Archaeology is een samenwerkingsproject van de universiteiten van Bonn, Oslo, en uit Nederland de Universiteit van Amsterdam en de Open Universiteit. Het project is gestart op 1 oktober 2023 en heeft een looptijd van 36 maanden. Het project wordt gefinancierd vanuit het EU-programma Erasmus+.