Onderwijs heeft ook een publieke waarde
Lang geleden schreef Jo Ritzen het boek 'wat is onderwijs ons waard'. Dat was eigenlijk de eerste serieuze economische analyse van de waarde van onderwijs. Daarna zijn er velen gevolgd en die hebben een steeds scherper maar ook benauwder beeld opgeleverd van de waarde. Bedrijfsmatige argumenten kregen de overhand en dat verschraalde het beeld. Tijd om meer balans te brengen. We moeten - zonder de bedrijfsmatige redenering af te zweren - naar een bredere afweging van de energie die we in onderwijs steken en de opbrengsten die ons dat oplevert. Een publieke waarde benadering van onderwijs biedt hiervoor goede aanknopingspunten. Op papier komen we daar al een aardig eind mee, maar hoe vertalen dit soort inzichten zich meer naar een dagelijkse praktijk? Kunnen we ook wat hardere metingen doen van inspanningen en opbrengsten en hoe wegen we die tegen elkaar af? Prijs en waarde zijn niet hetzelfde maar hangen wel samen, ook in het onderwijs.
Marc Vermeulen is hoogleraar bij de Open Universiteit en de Universiteit Tilburg en is tevens werkzaam bij TIAS.
Het congres Finance in het onderwijs is een platform voor directie, financiële professionals en bestuurders werkzaam in de onderwijssector. Op het congres komen de laatste ontwikkelingen en trends binnen het onderwijs aan de orde.