null Welten-instituut monitort onderwijsvernieuwing bij de Synergieschool

OW_SynergieSchool_head_large.jpg
Digital Learning
Welten-instituut monitort onderwijsvernieuwing bij de Synergieschool
Bij de Synergieschool in Roermond zijn units van coaches/leerkrachten gezamenlijk verantwoordelijk voor een grotere groep kinderen en niet meer alleen voor hun eigen klas. 'Deze nieuwe manier van werken heeft geleid tot een groei in de ervaren gedeelde visie, meer samenwerking, enthousiasme en collegialiteit', aldus onderzoeker Arnoud Evers van het Welten-instituut. Op verzoek van de Synergieschool heeft hij gedurende de introductie van deze nieuwe manier van werken onderzoek gedaan, de ontwikkelingen gemonitord en waar nodig bijgestuurd.

Gedeelde visie

Collegialiteit en een gedeelde visie zijn belangrijke kernwaarden in een school waarin units van coaches/leerkrachten samen lesgeven aan grotere groepen leerlingen. Onderzoeker Arnoud Evers van het Welten-instituut: 'Hoewel het soms moeilijk en lastig is om als team een goede gedeelde visie te formuleren is dit het fundament van een veranderende schoolorganisatie. Als je samen de visie bepaalt dan krijg je commitment. Het is ook belangrijk om deze visie regelmatig kritisch onder de loep te nemen, te ontwikkelen en aan te scherpen. Dat lijkt in de alledaagse schoolpraktijk soms niet urgent, maar dat is het wel. Zo blijft een visie een levend systeem.' Evers heeft het proces bij de Synergieschool voortdurend gemonitord. Daaruit blijkt een duidelijke groei in de ervaren gedeelde visie in de school. Eenzelfde duidelijke groei was te zien bij verbondenheid: samenwerking, enthousiasme en collegialiteit.

Knelpunten en aanbevelingen

Knelpunten waren er uiteraard ook. Niet heel verwonderlijk wordt de ervaren werkdruk, te weinig tijd, als probleem gezien. Het voortdurend met elkaar afstemmen van prioriteiten is dan ook van het grootste belang evenals de manier waarop parttimers bijvoorbeeld worden bijgepraat. Evers formuleert ook een aantal aanbevelingen: aandacht voor de match tussen de grootte van een fysieke ruimte en het aantal leerlingen dat hierin les krijgt, werkafspraken om het geluidsniveau te beperken, het vermeerderen van rustplaatsen en de vermindering van werkdruk. Daarnaast heeft aandacht voor feedback prioriteit. Elkaar feedback geven en ontvangen ervaren coaches/leerkrachten als uitdaging in een werkpraktijk waarin je zo sterk wederzijds afhankelijk bent van elkaar. Het zou nuttig zijn om in de toekomst een feedback instrument te ontwikkelen dat hierbij ondersteunt.

Lees meer over de Synergieschool en over de bevindingen van Arnoud Evers in het magazine Is jouw onderwijs toekomstproof? uitgegeven door Synergieschool Roermond, IRISZ-onderwijsadvies en de Open Universiteit. Indien u een gedrukte uitgave van de brochure wenst, kunt u die bestellen bij IRISZ onderwijsadvies.