null Anja Oskamp lid van stuurgroep Versnellingsagenda voor onderwijsinnovatie

ALG_AnjaOskamp_Versnellingsagenda_10322_head_large.jpg
Anja Oskamp lid van stuurgroep Versnellingsagenda voor onderwijsinnovatie
Rector magnificus van de Open Universiteit, Anja Oskamp, neemt, samen met Arthur Mol, rector magnificus van Wageningen University, namens de Nederlandse universiteiten zitting in de stuurgroep Versnellingsagenda voor onderwijsinnovatie. Voorzitter is Hans Nederlof, lid van het College van bestuur van Fontys. De stuurgroep bestaat uit 5 leden.

Versnellingsagenda onderwijsinnovatie

Naast Anja Oskamp, Arthur Mol en Hans Nederlof, hebben, namens de Vereniging Hogescholen, Anka Mulder, voorzitter College van bestuur van Saxion, en, namens SURF, Erwin Bleumink, lid van de directieraad van SURF en algemeen directeur bij SURFnet, zitting in de stuurgroep.
De Vereniging van Nederlandse universiteiten (VSNU), Vereniging Hogescholen en ict-samenwerkingsorganisatie van het onderwijs en onderzoek in Nederland, SURF, presenteren gezamenlijk de Versnellingsagenda voor onderwijsinnovatie. Doel is het onderwijs toegankelijker maken en beter laten aansluiten bij de behoeften van de student. Vanaf 2018 starten diverse projecten om technologie in te zetten om onderwijsinnovatie in het Nederlandse hoger onderwijs te versnellen.

Digitalisering biedt kansen

Met de Versnellingsagenda voor onderwijsinnovatie bundelen de samenwerkende partijen hun krachten om hun ambities in digitalisering en innovatie in het onderwijs versneld te realiseren:

  • Aansluiting op de arbeidsmarkt verbeteren door digitale vaardigheden op te nemen in de curricula;
  • Flexibilisering van het onderwijs om studenten op maat te bedienen;
  • Slimmer en beter leren met technologie ter verbetering van de kwaliteit van het onderwijs.

Samenwerking

De VSNU, Vereniging Hogescholen en SURF gaan samen op zoek naar synergie. Zij delen kennis, best practices en best failures met elkaar, jagen ontwikkelingen aan en zoeken samenwerking met EdTech-bedrijven. Zo kunnen zij bijvoorbeeld organiseren dat studenten beschikken over digitaal leermateriaal, en dat docenten elkaars leermateriaal kunnen (her)gebruiken. Alle instellingen kunnen profiteren van betere bundeling van onderzoek naar de effectiviteit van onderwijsinnovatie.

Lees meer over de Versnellingsagenda voor onderwijsinnovatie (pdf).
Lees ook hierover op de website van VSNU en SURF.

Rector magnificus Anja Oskamp