De datavolwassenheid in het hoger onderwijs
De zone Studiedata van het Versnellingsplan Onderwijsinnovatie met ICT heeft als doel hoger onderwijsinstellingen in heel Nederland te stimuleren meer te gaan doen met studiedata. Hiervoor is het van belang dat randvoorwaarden op verschillende thema’s in de bedrijfsvoering goed ontwikkeld zijn. Denk daarbij aan:
- strategische keuzes;
- het inrichting van processen;
- de governance;
- de IT-kant;
- het meenemen van mensen en cultuur.
Hoe staat het met de datavolwassenheid van je instelling?
Om inzicht te krijgen in de stand van zaken op het gebied van datavolwassenheid is een quickscan ontwikkeld. Daarin beantwoord je een aantal vragen rondom de bovengenoemde vijf thema’s. Je vult in wat de huidige situatie is en wat de gewenste situatie zou zijn. De quickscan geeft vervolgens de score van jouw onderwijsinstelling afgezet tegen de gewenste situatie.
Aan de slag
De scan laat zien waar de instelling staat ten opzichte van de ideale situatie. Maar hoe kan een instelling vervolgens naar die ideale situatie toe groeien? Om daarbij te ondersteunen is een reeks kennisclips ontwikkeld. De kennisclips leggen uit wat de theorie achter de quickscan is, hoe je verandering in gang kunt zetten en op welke drie multidimensionale thema’s je de ontwikkeling kunt richten. Ze gaan over het volwassenheidsmodel, studiedata, stakeholders en processen. Zo geeft OU-promovendus Justian Knobbout in een kennisclip een introductie op het Volwassenheidsmodel en vertelt Rogier van de Wetering van de Open Universiteit hoe je het volwassenheidsmodel kunt inzetten in je organisatie.
Aan de slag met de Quickscan
De Quickscan is tot stand gekomen in een samenwerking tussen de zone Veilig en betrouwbaar studiedata benutten en het themateam Data-ondersteund onderwijs van het programma Doorpakken op digitalisering. Wil je meer informatie of direct aan de slag? Ga naar de Quickscan Studiedata. Heb je vragen? Stuur dan een e-mail naar studiedata@versnellingsplan.nl.