null Docentprofessionalisering en het gebruik van ChatGPT-achtigen in het onderwijs

OW_Chatbot_Effectieve_Leerstrategie_22521_head_large.jpg

Docentprofessionalisering en het gebruik van ChatGPT-achtigen in het onderwijs

Wat betekenen ontwikkelingen als ChatGPT voor docentprofessionalisering? Welke mogelijkheden en risico’s bieden ze voor leren en doceren? En hoe leer je docenten om daar kritisch mee om te gaan? Deze en andere vragen komen aan bod in de presentatie van Roland Klemke tijdens de Innovating Higher Education conferentie die plaatsvindt van 4 tot 6 oktober 2023.

Artificiële intelligentie en 'menselijke' taal

Wie de discussie over ChatGPT een beetje volgt, heeft waarschijnlijk al eens van Large Language Models gehoord (LLM). Een LLM is een vorm van artificiële intelligentie (AI) die getraind is om menselijke taal te begrijpen en zelf teksten te produceren. De ontwikkelingen gaan razendsnel en bieden gigantisch veel mogelijkheden. Tegelijkertijd merken we ook steeds weer dat er beperkingen en risico’s zijn. Veel opleiders houden dus hun twijfels over de mogelijkheden en risico’s van deze technologieën.

Wat betekenen AI en LLM voor docentprofessionalisering?

In zijn presentatie 'Critical use of large language models in teacher professional development' zet Roland Klemke uiteen wat de belangrijkste problemen en behoeften zijn voor docentprofessionalisering als het gaat om het gebruik van AI in het onderwijs en in leerprocessen. De focus ligt daarbij op het gebruik van Large Learning Models, omdat dat een van de meest toegankelijke, indringende en verleidelijke technologieën is van dit moment. Er is dringend behoefte aan een strategie en raamwerk, aan een onderzoeksagenda en aan praktische richtlijnen voor het omgaan hiermee in doceren en leren.

Perspectief van de leerkrachten

Bij het bespreken van de mogelijkheden en uitdagingen gaat Klemke steeds uit van het perspectief van de leerkrachten: hoe bereid je hen voor op een wereld waar verandering de norm is en waar leerdoelen voortdurend in beweging zijn. Klemke beschrijft educatieve scenario’s, de mogelijkheden, maar ook de mogelijke problemen op het gebied van techniek, ethiek, data en gebruikers.

De Innovating Higher Education conferentie (I-HE2023) vindt plaats van 4-6 oktober 2023 in Istanboel (Turkije). De conferentie wordt georganiseerd door de European Association for Distance Teaching Universities EADTU. Kijk voor meer informatie en aanmelding op de conferentiesite.