Dramatherapie verbetert psychische gezondheid kinderen en adolescenten
Eén op de vijf kinderen en één op de zeven adolescenten heeft te maken met emotionele, gedrags- of sociale problemen. Deze worden vaak niet op tijd gesignaleerd en behandeld. Deze kinderen hebben meer kans om slachtoffer te worden van pesten of om zelf te pesten, hebben vaker lagere schoolprestaties, plegen vaker zelfmoord, en ook op latere leeftijd ervaren ze vaker psychische en fysieke problemen.
Tien onderzoeken
Dramatherapie vermindert depressieve, angst-, en stressklachten, aandachtsproblemen en agressief gedrag, en leidt tot meer assertiviteit, positieve gevoelens en verbetert het sociaal functioneren. Indirect heeft dit een positief effect op de schoolprestaties. Deze conclusie trekken de onderzoekers door de resultaten van tien onderzoeken naast elkaar te leggen.
Wat is dramatherapie?
Dramatherapie is een ervaringsgerichte vorm van therapie waarbij gebruik wordt gemaakt van drama- en theaterprocessen om psychologische groei en verandering te bereiken. Het ‘doen-alsof’ biedt een speelse en veilige omgeving. Hoewel het spelen plaatsvindt in een dramatische (‘alsof’) werkelijkheid, kunnen gedrag, gedachten en gevoelens wel echt zijn. Er is dus zowel een afstand als een verbinding tussen het spelen en het dagelijkse leven. Dit biedt kinderen de kans om de eigen kracht te ontdekken en om te experimenteren met nieuw gedrag.
In de klinische praktijk worden verschillende dramatherapeutische middelen flexibel en adaptief toegepast om een dramatische werkelijkheid te creëren. Voorbeelden zijn rollenspel, storytelling, beweging-, stem- en theateroefeningen of symbolisch spel. De therapie kan individueel of in groepen plaatsvinden, bestaat uit 6 tot 21 sessies en is geschikt voor kinderen vanaf vier jaar.
Hoe werkt dramatherapie?
De onderzoekers waren benieuwd welke aspecten van de dramatherapie bijdragen aan de gevonden positieve effecten. Met name het aannemen van een rol blijkt een belangrijk element dat kan helpen bij het uiten van emoties en het begrijpen van anderen. Andere belangrijke eigenschappen van dramatherapie zijn het stimuleren van reflectie, creativiteit, verbeelding en actief kijken, het opdoen van nieuwe ervaringen en het delen van ervaringen en gevoelens. Het stimuleren van expressie zorgt ervoor dat kinderen zich bewust worden van zichzelf en anderen en meer zelfbeheersing krijgen. Door inzicht in de werkzame elementen van dramatherapie bij kinderen en adolescenten kan deze in de toekomst nog beter worden ingezet.
Lees meer
Het onderzoek is gepubliceerd in het tijdschrift Children.