Hoe komt het dat leerlingen zichzelf soms overschatten?
Wat als interesse soms averechts werkt?
Docenten gaan er vaak van uit dat het opleuken of interessant maken van leermateriaal leidt tot betere leeruitkomsten. Maar wat als die interesse soms averechts werkt? Eerder onderzoek laat zien dat de tijdelijke interesseprikkeling ertoe kan leiden dat leerlingen hun begrip overschatten, en daardoor minder effectief studeren. Dit 'interesse-overschattingseffect' is tot nog toe voornamelijk in gecontroleerde laboratoriumomgevingen onderzocht. Wijnia gaat het onderzoeken in echte klaslokalen. Ze gaat onderzoeken wanneer en hoe interesse leidt tot overschatting in alledaagse leeromgevingen. Doel is om docenten praktische inzichten te bieden voor het ontwerpen van effectieve leermaterialen.
SGW Open Competitie XS 2024
Wijnia heeft voor haar onderzoek 'Caught in the Interest Trap: Exploring the Interest-Overconfidence Effect' een subsidie gekregen van de SGW Open Competitie XS 2024 (ronde 3). Deze subsidies zijn bedoeld voor onderzoekers met een veelbelovend idee of een vernieuwend initiatief. Onderzoekers vanuit verschillende domeinen en in verschillende fases van hun wetenschappelijke loopbaan hebben hiermee de mogelijkheid om een onderwerp naar eigen keuze uit te diepen. XS-projecten duren maximaal één jaar en kunnen daarom snel een bijdrage leveren aan wetenschappelijke inzichten.
Bekijk de toegekende projecten van de SGW Open Competitie XS 2024.