Zichtbaar maken
Voor zowel studenten, docenten en onderwijsontwikkelaars is het zichtbaar maken van ontwikkeling op deze vaardigheden essentieel. Het onderzoeksproject Move21 bouwt voort op instrumenten die de vier praktijkpartners al inzetten om de ontwikkeling van hun studenten op de betreffende generieke vaardigheden te bepalen en om de bereikte niveaus vast te stellen. Het eerste deel van het onderzoek kijkt naar de onderlinge samenhang tussen deze vaardigheden en je ze in hun samenhang kunt meten. Hiertoe ontwikkelen de onderzoekers samen met praktijkpartners een breed meetinstrument voor alle vaardigheden, en worden de bestaande formatieve en normatieve instrumenten op dit gebied doorontwikkeld.
Ontwikkeling ondersteunen
De (door)ontwikkelde instrumenten worden in het tweede deelproject gebruikt om te onderzoeken hoe je de ontwikkeling van de generieke, toekomstgerichte vaardigheden kunt ondersteunen. Dit gebeurt op basis van een quasi-experimenteel design met voor- en nametingen. We onderzoeken in welke mate onderwijsactiviteiten bijdragen aan de ontwikkeling van de vaardigheden, en in hoeverre de formatieve instrumenten (rubrics, portfolios) een meerwaarde vormen.
Handreiking voor mbo-instellingen
Het driejarig onderzoek resulteert onder andere in meetinstrumenten en een praktische handreiking voor mbo-instellingen voor het inzetten van de instrumenten bij het in kaart brengen van de ontwikkeling die studenten doormaken op het gebied van 21ste-eeuwse vaardigheden, loopbaancompetenties en burgerschapsvaardigheden.
Partners
Projectcoördinator van Move21 is expertisecentrum beroepsonderwijs ecbo. Vanuit het Welten-instituut zijn dr. Desirée Joosten-ten Brinke en dr. Kim Dirkx bij het project betrokken. Het onderzoek wordt uitgevoerd in samenwerking met KBA Nijmegen, ID College, ROC Friese Poort, Koning Willem I College en Mentoring Programma Friesland.