Kinderen met veel schermgebruik zijn impulsiever
Europese kinderen maken gemiddeld drie uur per dag gebruik van digitale media, zoals smartphones, pc’s en televisie. Het is al bekend dat dit gebruik verband houdt met ongezonde eetpatronen en overgewicht. Ook is bekend dat het psychologisch welbevinden, schoolprestaties en lichaamsbeeld eronder te lijden hebben.
Negatieve gevolgen voor het brein
Er zijn ook aanwijzingen dat veelvuldige blootstelling en vooral gelijktijdig gebruik van verschillende digitale media (dus bijvoorbeeld tv-kijken en tegelijk social media checken op de smartphone) een gezonde ontwikkeling van het jonge brein in de weg staat. Verschillende Europese onderzoeksinstellingen, waaronder de Open Universiteit, hebben samen een grootschalig onderzoek uitgevoerd om uit te zoeken of digitaal mediagebruik inderdaad samenhangt met de cognitieve vermogens van kinderen. Meer dan achtduizend Europese kinderen van 8 tot 18 jaar deden aan het onderzoek mee.
Impulsiviteit en cognitieve flexibiliteit
Er bleek inderdaad een verband tussen het gebruik van digitale media en impulsiviteit bij het ervaren van negatieve emoties. Dat had niks te maken met andere factoren zoals hoeveelheid slaap, welzijn of gewicht. Vooral kinderen die hun telefoon gebruiken tijdens tv-kijken of tijdens het gebruik van de computer bleken impulsiever. Dat gold vooral voor meisjes die hun telefoon vaker gebruiken voor sociale contacten, terwijl jongens er juist meer mee gamen. Die hogere impulsiviteit zou bijvoorbeeld tot ongezonde eetgewoonten kunnen leiden. Er bleek ook een negatief verband te zijn met cognitieve flexibiliteit, waardoor kinderen juist minder makkelijk kunnen switchen tussen (mentale) taken.
Gezonde ontwikkeling van het brein
De onderzoekers vermoeden dat veelvuldig gebruik van digitale media mogelijk normale sociale interacties in de weg kan staan terwijl deze cruciaal zijn voor een gezonde ontwikkeling van het brein. Ook zou het snel wisselen tussen verschillende digitale informatiebronnen en veelvuldige consumptie van snelle, korte content zoals TikTok-filmpjes het lastiger kunnen maken om de aandacht langer vast te houden.