null ICT-vaardigheden testen in het basisonderwijs

OW_ICT_Vaardigheden_Basisonderwijs_13557_head_large.jpg

ICT-vaardigheden testen in het basisonderwijs

Zelfs in het basisonderwijs krijgen leerlingen al te maken met ict-tools. En dus hebben ze al een aantal basale ict-vaardigheden nodig om te kunnen leren. Maar hoe meet je of ze die vaardigheden al hebben? Onderzoekers van onder andere de Open Universiteit hebben zo’n test ontwikkeld.

Effectief, samenwerkend en creatief ict-gebruik

Er zijn al heel veel testen om ict-vaardigheden te meten. Maar de meeste richten zich op het voortgezet onderwijs en daar heb je niet veel aan in het basisonderwijs. Kevin Ackermans en zijn collega’s wilden dus een test ontwikkelen voor deze groep. Mede op basis van andere onderzoeken en testen, maken ze een onderscheid in drie domeinen: effectief ict-gebruik, ict-gebruik voor samenwerking en creatief ict-gebruik. Met hun test willen ze meten hoe het met die vaardigheden gesteld is bij jonge kinderen (7 tot 12 jaar).

Leerdoelen, testitems en experimenteren

Voor deze ECC-ICT test (Effective, Collaborative and Creative use of ICT) hebben de onderzoekers op de drie domeinen leerdoelen geformuleerd en een test ontwikkeld die de voortgang op die leerdoelen moet meten. Vervolgens zijn ze dat gaat uittesten. In vier pilotrondes met kleine groepen en in een uitgebreide test met 575 deelnemers is onderzocht of de test begrijpelijk en uitvoerbaar is voor de leerlingen, maar vooral of de test ook meet wat de onderzoekers willen meten.

Valide en betrouwbaar instrument voor leerkrachten

Uit de experimenten concluderen de onderzoekers dat de ontwikkelde test inderdaad een valide en betrouwbare test is om te meten hoe het staat met het effectief, samenwerkend en creatief ict-gebruik bij basisschoolleerlingen. Dit inzicht in de ict-vaardigheden van leerlingen is van belang voor leerkrachten bij de keuze van de tools en taken waar ze leerlingen mee laten werken, maar ook bij de keuze van de training en oefeningen die ze leerlingen aanbieden. Ook de leerlingen zelf krijgen zo meer inzicht in hun eigen vaardigheden.

Het onderzoek maakte deel uit van het project Werkplaats Onderwijsonderzoek Gepersonaliseerd leren met ict, dat wordt gesteund door NRO. Het artikel met de onderzoeksresultaten is in open access gepubliceerd in het Journal of Computer Assisted Learning en kan daar worden gedownload. In het artikel staat ook een uitdraai van de toets, de antwoordmodellen, vragen enzovoort.