null Online college geven: Hallo, ben je daar nog?

OW_11482_E-learning_head_large.jpg

Online college geven: Hallo, ben je daar nog?

Als je lesgeeft, merk je aan non-verbale signalen of je leerlingen nog opletten en of ze je verhaal begrijpen. Bij online lesgeven, mis je die signalen. Oogbewegingsregistratie biedt mogelijk een oplossing. Op basis van oogbewegingen kun je voorspellen of studenten nog opletten en of ze het begrijpen. Dat blijkt uit onderzoek van onder anderen Ellen Kok en Halszka Jarodzka van de Open Universiteit.

Aandacht en inzicht voorspellen

Er zijn steeds meer goedkope tools beschikbaar voor pc's en laptops die zonder te storen oogbewegingen registreren. Deze eye-trackers kunnen tijdens een online les ongemerkt vastleggen waar studenten naar kijken. Kijken ze naar de informatie waar de docent op dat moment over spreekt of naar andere relevante informatie? Dan weet je dat de student nog 'volgt' en nog aandacht heeft voor het college.

Studie 1: Betekent aandacht ook beter begrip?

De veronderstelling is dat als een student zijn aandacht bij het college houdt, hij het ook beter begrijpt. In een eerste studie lieten de onderzoekers 36 studenten een videocollege bekijken terwijl hun oogbewegingen werden geregistreerd. Uit de resultaten blijkt dat studenten die keken naar de behandelde informatie of andere relevante informatie, die dus de lezing 'volgden', de inhoud ook beter hebben begrepen en beter scoren op achteraf gestelde vragen.

Kan een leek ook iets met die data?

Dat is natuurlijk een mooi resultaat, maar kan een docent iets met die gegevens over oogbewegingen? Begrijpt iemand die niet getraind is in eyetracking de visualisatie van oogbewegingen van een student? Kan hij met die gegevens voorspellen of studenten nog volgen en de uitleg begrijpen?

Studie 2: Visualisaties uitproberen

In een tweede studie bekeken 50 proefpersonen visualisaties van het kijkgedrag van studenten. De onderzoekers legden zes technieken van visualisaties voor (dynamische en statische versies van scanpaden, heatmaps en focus maps). De proefpersonen werd gevraagd om op basis van die visualisatie te voorspellen hoe de studenten achteraf scoorden op de toets. En hen werd ook gevraagd hoe makkelijk ze het vonden om die voorspelling te doen.

Docenten kunnen het begrip van studenten voorspellen

Deze tweede studie laat zien dat je geen eyetracking expert hoeft te zijn om op basis van de visualisaties van oogbewegingen te voorspellen of studenten je hebben begrepen. De verschillen tussen de gebruikte visualisatietechnieken klein. Vervolgonderzoek moet duidelijk maken of docenten tijdens hun online college ook direct kunnen reageren op basis van de visualisatie van de oogbewegingen van studenten.

De onderzoekers hebben hun resultaten gepubliceerd in het tijdschrift Cognitive Science (open access). Ellen M. Kok, Halszka Jarodzka, Matt Sibbald, Tamara van Gog (2023) Did You Get That? Predicting Learners’ Comprehension of a Video Lecture from Visualizations of Their Gaze Data. Cognitive Science, 6 februari 2023, https://doi.org/10.1111/cogs.1324