Presentatie masteronderzoek op internationaal congres
Ondersteuning en aandacht
Van Karnenbeek onderzocht de relatie van afstandsstudenten aan de Open Universiteit met hun docenten, studieadviseur en ondersteunend personeel. Over het algemeen bleken studenten tevreden en ervaren ze positieve ondersteuning bij de ontwikkeling van hun competenties. Maar soms liepen ze ook aan tegen communicatieproblemen en voelden ze zich onzeker. Meer persoonlijke ondersteuning en aandacht voor individuele leerbehoeften zou daarbij kunnen helpen.
Internationaal relevant
Het onderzoek heeft ook relevantie voor andere onderwijsinstituten die afstandsonderwijs aanbieden. Sinds de covid-pandemie studeren immers steeds meer studenten online. Van Karnenbeek mocht zijn onderzoek dan ook presenteren tijdens de gerenommeerde internationale conferentie van de American Educational Research Association (AERA) dat in het voorjaar van 2023 plaatsvond in Chicago.
Wetenschappelijke kwaliteit
Janneke Hooijer, hoofd Academische Zaken van de Open Universiteit: 'Mooi om te zien hoe een afstudeertraject kan samengaan met kennisontwikkeling over onze eigen onderwijsvorm: het hoger afstandsonderwijs. De resultaten van dit soort afstudeeronderzoek zijn een interessante aanvulling op onze interne kwaliteitsonderzoeken. Dat hij zijn scriptie op een internationale conferentie mag presenteren, geeft wel aan dat de wetenschappelijke kwaliteit van het masteronderzoek hoog is. Respect voor Karl en zijn begeleiders.'
Karl van Karnenbeek werd bij het onderzoek begeleid door Lisette Wijnia (Open Universiteit) en Ingrid Snijders (HZ University of Applied Sciences). Bekijk de interactieve poster.
Publicaties
- Karl van Karnenbeek, De Relatie Tussen Studenten en hun Onderwijsinstelling in het Hoger Afstandsonderwijs, scriptie masteropleiding Onderwijswetenschappen.
- Interactieve poster: Relationship quality in higher distance education: Dutch students' Perspectives, Robert Karl van Karnenbeek, Lisette Wijnia & Ingrid Snijders