null Promotie: Ondersteuning van adult-learners in blended learning

BW_Promotie_NandavanderStap_16293_head_large.jpg

Promotie: Ondersteuning van adult-learners in blended learning

Als er sprake is van een deeltijdstudie, is het belangrijk dat het onderwijs hierop wordt afgestemd. Deeltijdstudenten hebben namelijk andere leerbehoeften dan voltijdstudenten. Zij benaderen onderwijs op een andere manier. Vooral bij blended learning, waarbij het leren deels online plaatsvindt en dit vaak onwennig kan zijn voor deze doelgroep, speelt afstemmen op de doelgroep een belangrijke rol. Promovenda Nanda van der Stap ontwierp een instructiemodel specifiek gericht op het faciliteren van interactie met de online leeromgeving voor adult-learners in het hoger onderwijs.

Gericht op doelgroep

Veel adult-learners vinden het een uitdaging om actief de online leeromgeving in te zetten in hun leren. Dit speelt vooral wanneer een online leeromgeving niet ervaren wordt als een meerwaarde en/of als de student online niet gezien wordt. Om te voorkomen dat adult-learners de online leeromgeving (te) weinig benaderen is het belangrijk dat deze zorgvuldig wordt ontworpen gericht op deze doelgroep, zodat het volledige blended learning onderwijs (online en fysiek) ingezet wordt.

Instructiemodel

Met behulp van deze inzichten ontwierp Nanda van der Stap een instructiemodel. Dit model helpt een docent of cursusontwerper een cursus volgens het model van blended learning te ontwikkelen die recht doet aan deze doelgroep. Het model kan ook ingezet worden om bestaande cursussen te evalueren en aan te passen, en studenten adequaat te coachen.

De belangrijkste aspecten die naar voren komen, zijn geïllustreerd in een Model dat tweedelig is: het eerste deel bevat tien ontwerpprincipes en is gericht op algemene aspecten van blended learning en social presence (een fenomeen dat toelicht hoe isolatie in de online omgeving voorkomen kan worden). Het tweede deel is specifiek gericht op de verdeling van leerinhouden en leeractiviteiten tussen de online leeromgeving en de fysieke face2face leeromgeving.

Daarnaast is het geheel afgestemd op de leerbehoeften van adult-learners specifiek in de context van blended learning, te weten: de behoefte aan diep leren, de behoefte aan autonomie en de behoefte aan betekenisvolle activiteiten en leeromgevingen. Andere leerbehoeften zijn ingevoegd in deze overkoepelende leerbehoeften.

Promotie Nanda van der Stap

Nanda van der Stap (Heelsum, 1965) is docent Engels aan Hogeschool Utrecht. In 2004 en 2009 is zij afgestudeerd als respectievelijk master Engelse Taal en Cultuur en master Filosofie aan de Radboud Universiteit, Nijmegen. Op donderdag 3 april 2025 om 16.00 uur verdedigt zij haar proefschrift met de titel 'Supporting Higher Education Adult-Learners in Blended learning Courses' bij de faculteit Bètawetenschappen van de Open Universiteit. Promotor is prof. dr. ir. J.M. Versendaal. Copromotoren zijn dr. Ebrahim Rahimi en dr. Theo van den Bogaart. De promotie is live bij te wonen bij de Open Universiteit in Heerlen en online te volgen via ou.nl/live.