Zeven dimensies voor zachte proceskwaliteit
Alhoewel softwareontwikkelaars intuïtief zachte proceskwaliteit herkennen en het belang ervan inzien, is het ook een vaag begrip dat moeilijk te definiëren is. Om dit begrip hanteerbaarder te maken bepaalt Jaap van Ekris in zijn onderzoek de belangrijkste onderliggende dimensies. In acht casestudies werden kritieke gebeurtenissen geïdentificeerd die de mening van de klant significant veranderden. Jaap van Ekris onderscheidde in totaal zeven dimensies: uiterlijkheden, betrouwbaarheid, reactiviteit, geruststelling, empathie, partnership en transparantie. Daaronder vallen bijvoorbeeld het verzorgd uitzien van materialen, het nakomen van beloften, het snel en effectief reageren op vragen, verantwoordelijkheid nemen voor het halen van de doelen van de klant en het open communiceren over de status van een project.
De zachte proceskant verbeteren
Het onderzoek van Jaap van Ekris laat zien dat de vastgestelde dimensies vaak een belangrijke rol spelen in projecten: ze kunnen de tevredenheid van de klant vergroten of verkleinen en ze komen zeer frequent voor. Veel van deze dimensies hebben individueel een merkbaar effect op het projectverloop, doordat ze cruciaal zijn gebleken in het afbreken van een project, of juist de trigger zijn om terug te komen bij een specifieke softwareontwikkelaar. Met het onderzoek van Jaap van Ekris is een eerste stap gezet om alle onderliggende dimensies rondom de zachte proceskwaliteit in het softwareontwikkelproces te definiëren. Het legt een basis om zachte proceskwaliteit beter bespreekbaar te maken en geeft softwareontwikkelaars handvatten om gestructureerd te werken aan maatregelen om de zachte proceskant te verbeteren.
Promotie Jaap van Ekris
Jaap van Ekris (1972, Scherpenzeel) promoveert aan de faculteit Bètawetenschappen als buitenpromovendus. Als IT professional heeft Jaap van Ekris bijna 25 jaar ervaring in het ontwikkelen van grote en complexe software-intensieve systemen. Hij is werkzaam als IT/software risico specialist bij Delta Pi. Hij verdedigt op vrijdag 1 oktober 2021 om 16.00 uur zijn proefschrift 'Why customers dislike software developers: An exploratory investigation of soft process quality dimensions of stakeholder‐software developer interactions' aan de Open Universiteit in Heerlen. Zijn promotores zijn prof. dr. Rob J. Kusters, Open Universiteit en prof. dr. ir. Jos J.M. Trienekens, Open Universiteit. De promotie is live te volgen via ou.nl/live.