Getroffen maatregelen en belangrijkste uitdagingen
Doel van het onderzoek was om snel informatie te verzamelen en delen over de directe uitdagingen waar het hoger onderwijs mee te maken kreeg en de manier waarop de instellingen hun onderwijs en onderzoek tijdens de pandemie proberen voort te zetten. Afstandsonderwijs en e-learning speelden daarbij natuurlijk een grote rol. Naast kwalitatieve en kwantitatieve gegevens over de maatregelen die instellingen hebben genomen, geeft het rapport ook een overzicht van de belangrijkste uitdagingen waarmee de instellingen werden geconfronteerd.
Adviezen
De respondenten werd ook gevraagd naar hun belangrijkste adviezen en tips voor andere instellingen als het gaat om op afstand lesgeven. Dat resulteerde in een lange lijst adviezen rond 1. de implementatie van digitaal leren, 2. didactische onderwerpen als lesvoorbereiding en interactie met studenten, 3 instellingsbeleid en 4 emotionele ondersteuning.
UNESCO leerstoelen
Bij de Open Universiteit zijn twee UNESCO leerstoelen ondergebracht. Prof. dr. Paquita Perez bekleedt de leerstoel Knowledge Transfer for Sustainable Development Supported by ICTs, kortweg Duurzaamheid en leren. De tweede leerstoel is Open Education, met leerstoelhouder Marco Kalz.
Download het rapport UNITWIN/UNESCO Chair Holders Institutional Responses to COVID-19: preliminary results of a survey conducted in April 2020.