null UNESCO rapport over hoe universiteiten wereldwijd omgaan met de coronacrisis

ALG_Abstract_10432_head_large.jpg
UNESCO rapport over hoe universiteiten wereldwijd omgaan met de coronacrisis
De sectie Hoger Onderwijs van UNESCO heeft een rapport gepubliceerd met de eerste resultaten van een onderzoek bij universiteiten wereldwijd over de maatregelen die zij hebben genomen naar aanleiding van de coronacrisis. De enquête is uitgezet bij de 793 instellingen waar een UNESCO-leerstoel is gevestigd. De Open Universiteit, waar twee UNESCO-leerstoelen zijn gevestigd, is een van die instellingen.

Getroffen maatregelen en belangrijkste uitdagingen

Doel van het onderzoek was om snel informatie te verzamelen en delen over de directe uitdagingen waar het hoger onderwijs mee te maken kreeg en de manier waarop de instellingen hun onderwijs en onderzoek tijdens de pandemie proberen voort te zetten. Afstandsonderwijs en e-learning speelden daarbij natuurlijk een grote rol. Naast kwalitatieve en kwantitatieve gegevens over de maatregelen die instellingen hebben genomen, geeft het rapport ook een overzicht van de belangrijkste uitdagingen waarmee de instellingen werden geconfronteerd.

Adviezen

De respondenten werd ook gevraagd naar hun belangrijkste adviezen en tips voor andere instellingen als het gaat om op afstand lesgeven. Dat resulteerde in een lange lijst adviezen rond 1. de implementatie van digitaal leren, 2. didactische onderwerpen als lesvoorbereiding en interactie met studenten, 3 instellingsbeleid en 4 emotionele ondersteuning.

UNESCO leerstoelen

Bij de Open Universiteit zijn twee UNESCO leerstoelen ondergebracht. Prof. dr. Paquita Perez bekleedt de leerstoel Knowledge Transfer for Sustainable Development Supported by ICTs, kortweg Duurzaamheid en leren. De tweede leerstoel is Open Education, met leerstoelhouder Marco Kalz.

Download het rapport UNITWIN/UNESCO Chair Holders Institutional Responses to COVID-19: preliminary results of a survey conducted in April 2020.