Project The Digital Society
Iedereen is er zich inmiddels wel van bewust dat we leven in een digitale samenleving. Dat heeft impact op alle gebieden van ons leven: onze communicatie en sociale contacten, ons werken en leren, de manier waarop we onze gezondheid op peil houden en hoe we deelnemen aan de politiek en de economie. De Vereniging van Universiteiten (VSNU) heeft 30 wetenschappers van de 14 universiteiten bijeengebracht om de vele dringende vragen die ontstaan door digitalisering te beantwoorden. Dat doen ze door vernieuwend onderzoek rond zeven thema’s waarvan Learning & Education er één is.
De vodcastserie
De digitale revolutie heeft een grote impact op de manier waarop we leren en de manier waarop onderwijsinstellingen interacteren met hun studenten. De ‘Learning in a Digital Society’ vodcastserie biedt vooraanstaande experts in Technology-Enhanced-Learning (TEL) een platform om over de digitale transformatie te spreken. In elke aflevering behandelt een expert een specifiek onderwerp en bespreekt de kansen en uitdagingen van technologie voor de nabije toekomst. Vragen die aan bod komen zijn bijvoorbeeld: ‘hoe leren we onze kinderen programmeren?’, of ‘waarom gaat technologische innovatie in het onderwijs vaak langzaam?’ Marco Kalz is de expert in de vodcast gewijd aan Open Education en Hendrik Drachsler bespreekt het onderwerp Educational Technologies.
Op Spotify en YouTube
De vodcastserie is tot stand gekomen door een samenwerking van de Open Universiteit en het Centre for Education and Learning van Leiden, Delft en Erasmus en maakt deel uit van het Learning and Eduation onderzoeksthema van het Digitale Samenleving programma. De serie is zowel als audio en video beschikbaar.