Wij zorgen er graag voor dat u een goede website ervaring bij ons heeft. Om dit te verbeteren maken wij gebruik van cookies.
Hierdoor kunnen wij advertenties aanpassen aan uw interesses en kunt u pagina’s delen via social media. Bekijk ons privacy beleid voor meer informatie.

Read More
Welten-instituut ontwikkelt online tool om zelfstudie optimaal te ondersteunen
Als je een opleiding volgt, komt het voor een groot deel aan op zelfstudie. Dat geldt niet alleen voor een studie aan de Open Universiteit, maar ook voor andere opleidingen. Toch richten onderwijsinnovaties zich over het algemeen niet op het verbeteren van de kwaliteit van die zelfstudie. Dat is vreemd, omdat uit onderzoek blijkt dat studenten dikwijls inefficiënte studiestrategieën inzetten en grote moeite hebben om in te schatten in welke mate ze bestudeerde stof hebben begrepen. Gino Camp, onderzoeker bij het Welten-instituut, gaat een gepersonaliseerd online schema van formatieve toetsing ontwikkelen dat studenten helpt bij het voorbereiden op een eindtoets.

Online, gepersonaliseerd en effectief

Gino Camp verwerkt in het schema twee bewezen effectieve leerstrategieën uit de geheugenpsychologie. Deze strategieën zijn: het ophalen van de stof uit je geheugen en het spreiden van leermomenten (respectievelijk retrieval practice en distributed practice). Als een student de stof heeft bestudeerd, kan hij beginnen met het gepersonaliseerde schema van formatieve toetsing. De vorm van de vragen en de verdeling van de oefentoetsen over de tijd worden geoptimaliseerd voor die student en dat specifieke startmoment. Het schema zorgt ervoor dat de student optimaal wordt voorbereid op de eindtoets, en inzicht krijgt in zijn beheersing van de verschillende onderdelen van de stof. 

Minder uitval en betere resultaten

Camp maakt dit schema voor de cursus ‘Over leren, onderwijs en instructie’, een onderdeel van de premaster Onderwijswetenschappen van de Open Universiteit. De verwachting is dat dit helpt om efficiënter te studeren en leidt tot betere toetsresultaten en minder cursusuitval. De techniek van de online gepersonaliseerde formatieve toets is na afloop van het project direct inzetbaar in alle andere vakken op de Open Universiteit.

Comenius

Het Comeniusprogramma is een programma van NRO dat tot doel heeft docenten in staat te stellen com hun visie op onderwijs in de praktijk te brengen. Dit jaar werden 145 aanvragen voor een Teaching Fellowship ingediend, waarvan er uiteindelijk 46 zijn gehonoreerd. Gino Camps aanvraag behoorde tot de hoogst scorende aanvragen binnen het thema en binnen de onderwijssector aldus de beoordelingscommissie. Op 16 mei 2018 vindt een feestelijke uitreiking plaats van de fellowships.


Meer nieuwsberichten                                                                                                                Meer agenda items