null Welten-instituut op Onderwijs Research Dagen: bijdragen aan lerarenopleidingen

OW_Welten_ORD_13105_head_large.jpg
Leren
Welten-instituut op Onderwijs Research Dagen: bijdragen aan lerarenopleidingen
Teach the teacher is de gemene deler van een aantal presentaties die onderzoekers van het Welten-instituut gaven tijdens de Onderwijs Research Dagen 2017. Twee daarvan werden gegeven samen met studenten van de masteropleiding Onderwijswetenschappen.

Pabostudenten en leernetwerken

Op donderdag 29 juni 2017 namen Emmy Vrieling en Iwan Wopereis, samen met Melline Huiskamp (een van onze masterstudenten, verbonden aan Iselinge Hogeschool), deel aan een postersessie. Titel van de sessie was 'Waardevol Leren van Pabostudenten in een Netwerk met Basisschoolleerkrachten, Lerarenopleiders en Onderzoekers'. Deze studie volgde pabostudenten in netwerken, waarin zij samen met leerkrachten, lerarenopleiders en onderzoekers werkten aan praktijkrelevante problemen. Omdat eerdere ervaringen met dergelijke 'leeromgevingen' niet louter positief waren, is in deze studie onderzocht hoe het leren van studenten in leernetwerken kan worden gefaciliteerd. Een eerste analyse van resultaten laat zien dat het belangrijk is studenten actief te betrekken in een netwerk, verwachtingen naar hen uit te spreken en hen zicht geven op doelen van het leernetwerk.

Onderzoekend en ontwerpen leren doceren

In een tweede postersessie op de donderdag presenteerden Iwan Wopereis, Emmy Vrieling en Slavi Stoyanov een poster met een 'Group Concept Mapping' (GCM) studie naar goed onderwijs voor onderzoekende en ontwerpend leren (OOL). De studie werd uitgevoerd in de context van een academische werkplaats in het primair onderwijs. Doel van de studie was om te komen tot een gedeeld mentaal model van goed OOL-onderwijs dat als startpunt zou dienen in de analysefase van een ontwerpgericht onderzoek naar OL-onderwijskenmerken. Resultaat was een vijf-clustermap, waar leerkrachtkenmerken de centrale categorie vormde. Het resultaat van de GCM-studie bleek uiterst waardevol te zijn voor de probleemanalyse en het vaststellen van de focus van het ontwerpgericht onderzoek in de academische werkplaats.

Leerlingen leren zelfsturend te leren

Op vrijdag 30 juni maakte Emmy Vrieling deel uit van een round table georganiseerd in samenwerking met Patrick Sins en Alieke Mattia van Dijk (beide van Saxion) en wederom een van de masterstudenten van de Open Universiteit (Conny Senders). Zelfsturend leren is cruciaal voor het leren van leerlingen. Bij zelfsturing gaat het erom dat leerlingen zelfstandig leerstrategieën kunnen inzetten en bijstellen om persoonlijke doelen te bereiken. Juiste begeleiding door de leraar is bijzonder belangrijk voor het slagen van dit proces. Verschillende studies geven echter aan dat zelfsturend leren in het basisonderwijs nauwelijks op gang komt. Vanuit dit knelpunt is een professionaliseringsaanpak voor leerkrachten ontwikkeld. Om de effectiviteit van deze aanpak te bekijken, wordt ingezoomd op het zelfsturend leren van leerlingen en op de wijze waarop leerkrachten instructie geven in zelfsturend leren. Tijdens de ORD bediscussieerden we de wijze waarop observaties ingezet worden als onderzoeksmethode om de instructie van zelfsturend leren door leerkrachten vast te kunnen stellen.

Meer nieuws van het Welten-instituut.

Maak kennis met het Welten-instituut.