null Onderwijsinnovatie: OU ontwikkelt een Digitale Onderwijspoli Ouderenpsychologie

PSY_Zorginnovatie_Dementie_17589_head_large.jpg

Onderwijsinnovatie: OU ontwikkelt een Digitale Onderwijspoli Ouderenpsychologie

Nederland vergrijst. Zo stijgt bijvoorbeeld het aandeel 80-plussers van 24% in 2018 tot 41% in 2060. Psychologen zijn echter vaak onvoldoende voorbereid op het werken met ouderen. Anna-Eva Prick gaat daarom een Digitale Onderwijspoli Ouderenpsychologie ontwikkelen. Dit is een flexibele toolbox waarmee studenten specifieke praktijkvaardigheden op het gebied van ouderenpsychologie kunnen trainen. Het project wordt gesteund door het Comeniusprogramma van NRO.

Contrast tussen hulpvraag en opleidingsaanbod

De groep ouderen met specifieke mentale en fysieke behoeften groeit snel. Dat vraagt specialistische vaardigheden in de verpleging, verzorging, thuiszorg en geestelijke gezondheidszorg. Maar er bestaat in Nederland geen specifieke masteropleiding ouderenpsychologie en in psychologie-opleidingen is er onvoldoende aandacht voor deze groep. Prick: 'Na mijn afstuderen, merkte ik hoe weinig diagnostische en gespreksvaardigheden ik had om bijvoorbeeld een zorgteam te begeleiden bij het omgaan met probleemgedrag van bewoners met dementie. Inmiddels heb ik vele jaren ervaring in onderwijs, wetenschap en praktijk binnen de ouderenzorg. Het is mijn doel om met DOOP studenten optimaal voor te bereiden op de uitdagingen van de complexe ouderenzorg binnen een vergrijzende samenleving.'

Onbeperkt oefenen in een veilige omgeving

De DOOP-toolbox bevat bestaande en op maat gemaakte tools, waarmee studenten praktijkvaardigheden in de ouderenpsychologie kunnen trainen. De tools simuleren de praktijkervaring zodat kwetsbare oudere cliënten niet worden belast en de studenten een veilige omgeving hebben om onbeperkt te oefenen. De tools worden waar mogelijk ondersteund door innovatieve technologieën zoals serious gaming en kunstmatige intelligentie (AI), om de leerervaring te optimaliseren.

Samenwerking

In het project werken studenten psychologie, docenten en multimedia designers van de OU samen met praktijkprofessionals, patiënten, naasten en onderzoekers van Mondriaan. Via ontwerpgericht onderzoek worden behoeften van studenten, docenten en zorgprofessionals in kaart gebracht en onderwijsuitdagingen geanalyseerd. Een interdisciplinair team van studenten, docenten, onderwijskundigen en multimedia-experts ontwikkelt de toolbox met op maat gemaakte tools. De effecten worden geëvalueerd met kwantitatieve en kwalitatieve data, om de meerwaarde en duurzaamheid van DOOP te beoordelen.

Over het project

Het project heeft een looptijd van 2,5 jaar en start op 1 oktober. Het projectteam bestaat uit dr. Anna-Eva Prick, dr. Marianne Simons, dr. Jennifer Reijnders en Jannes Eshuis van de faculteit Psychologie en onder andere Stefen Elston van het Expertisecentrum Onderwijs (ECO). Het team wordt verder versterkt door een onderzoeksassistent en hoogleraar klinische ouderenpsychologie Bas van Alphen van Mondriaan. Daarnaast wordt er een klankbordgroep opgericht, bestaande uit diverse stakeholders zoals studenten, docenten, cliënten en naasten en een werkgroep bestaande uit zorgprofessionals van Mondriaan.