null Project: educatieve programma’s ontwikkelen vanuit de diversiteitsgedachte

OW_Educatieve_Programmas_Diversiteitsgedachte_22929_head_large.jpg

Project: educatieve programma’s ontwikkelen vanuit de diversiteitsgedachte

Het Europese project Computational Thinking Education for Diversity and inclusion (CoTEDI) gaat onderwijs ontwikkelen rond computational thinking uitgaande van de diversiteit- en inclusiegedachte. Zo wil het tegemoetkomen aan de leer- en ontwikkelbehoeften van leerlingen met uiteenlopende achtergronden. Nardie Fanchamps, onderzoeker bij de Open Universiteit, is penvoerder.

Computational thinking

Computational thinking (CT) is een manier van denken waarbij je de verschijnselen in de wereld om ons heen als informatieprocessen begrijpt, verklaart en interpreteert. En waarbij je ook problemen oplost, gebruikmakend van concepten afkomstig uit de wereld van computer science. Fanchamps en collega’s willen educatieve programma’s en leermethodologieën ontwikkelen die computational thinking (CT) stimuleren.

Unieke insteek

Uniek is dat de nieuwe methoden die het project gaat ontwikkelen uitgaan van inclusie en diversiteit: ze houden rekening met de verschillen in vaardigheid en de mate waarin leerlingen lesstof verwerken. Deze aanpak is bedoeld om gelijke kansen en ontwikkelingsmogelijkheden voor alle kinderen te creëren ongeacht hun etniciteit, capaciteiten, competenties, beperkingen en leeromgeving. Daarnaast is het bijzonder dat deze methoden al ontwikkeld gaan worden voor jonge kinderen vanaf 3 jaar oud. Naast het ontwikkelen van educatieve programma’s en leermethodologieën, wil het project ook leerkrachten in het primair onderwijs én werknemers in de kinderopvang professionaliseren op dit gebied.

Beter leren

De onderzoekers gaan verschillende lesmethoden en trainingen voor leerkrachten ontwikkelen, implementeren en testen. Daarbij maken ze gebruik van fysieke materialen (unplugged methoden) en van digitale en virtuele tools (plugged-in technologie). Bijvoorbeeld videogames, educatieve robotica, programmeeromgevingen, simulaties, concrete materialen en smart games. Gedurende het project gaan ze onderzoeken welke van deze methoden het best CT aanleren en volgens welke, meer veelzijdige manier dit vastgesteld kan worden. Maar ze willen vooral nagaan welke methoden de motivatie, beleving en betrokkenheid van alle soorten leerlingen bevorderen en tegemoetkomen aan hun leer- en ontwikkelbehoeften. Want dit leidt uiteindelijk tot een hoger rendement, meer leerplezier en betere schoolprestaties.

Het CoTEDI-project gaat eind december 2023 van start en heeft een looptijd van drie jaar. Nardie Fanchamps, assistant professor aan de faculteit Onderwijswetenschappen (vakgroep Leren en Innoveren met ICT) van de Open Universiteit, is penvoerder. In het project wordt samengewerkt met universiteiten en partners uit Spanje, Portugal, Zweden, Zwitserland en Duitsland. Voor Nederland zijn als partners MIK & PIW Groep en schoolstichting Swalm en Roer betrokken. Het project wordt gesteund vanuit het Erasmus+ programma.


Computational Thinking Education for Diversity and Inclusion