null Studenten met grit doen het beter, ook online

Studie_StuderenBijOU_10696_head_large.jpg
Leren
Studenten met grit doen het beter, ook online
Maak je altijd af wat je begint? Goede kans dat je dan hoog scoort op de karaktertrek 'grit'. Die blijkt een belangrijke rol te spelen bij het succes van studenten in afstandsonderwijs.

Om goed te presteren op school of in je studie heb je grit nodig: het vermogen om een inspanning lang vol te houden en om interesses vast te houden. Grit speelt niet alleen een rol in onderwijsresultaten, maar ook bij uiteenlopende zaken als cognitief functioneren en subjectief welbevinden. Recente studies hebben grit bovendien aan specifieke hersengebieden kunnen koppelen.

Populair instrument

De grit-vragenlijst is al jaren een populair instrument om studiesucces te voorspellen bij reguliere studenten en scholieren. Maar hoe zit dat bij studenten die afstandsonderwijs volgen? Die verschillen als groep van traditionele studenten, bijvoorbeeld door een grotere bandbreedte van leeftijden en vooropleidingen. Bovendien hebben ze vaker een baan naast hun studie en in veel gevallen een gezin.

Onderzoekers van de Open Universiteit (OU) legden de grit-vragenlijst voor aan 2027 studenten die afstandsonderwijs volgden aan de OU. De respondenten waren tussen de 18 en 80 jaar oud, de meesten hadden al eerder een beroeps- of universitaire opleiding genoten, en ongeveer een derde had een gezin met kinderen. En inderdaad: een korte versie van de grit-vragenlijst bleek ook hun academische prestaties te voorspellen.

Studie, werk en gezin

In tegenstelling tot bij 'reguliere' studenten, vertoonden vooral de vragen die de consistentie van interesses meten een hoge samenhang met studieprestaties. De studenten met stabiele interesses behaalden dus gemiddeld meer studiepunten en schreven zich in voor meer tentamens. Niet zo gek, vinden de onderzoekers, aangezien OU-studenten vaak hun tijd en energie moeten verdelen tussen studie, werk en gezin. Een blijvende passie is dan waarschijnlijk extra belangrijk om de motivatie vast te houden en het doel te bereiken.

De onderzoeksresultaten werden in december 2020 gepubliceerd in Frontiers in Psychology.