null Subsidie voor kennisnetwerk Leren en ontwikkelen voor toekomstgericht onderwijs

INF_Outsourcing_11468_head_large.jpg
Subsidie voor kennisnetwerk Leren en ontwikkelen voor toekomstgericht onderwijs
Het kennisnetwerk Leren en Ontwikkelen voor Toekomstgericht Onderwijs heeft een SPRONG-subsidie toegekend gekregen. Dit kennisnetwerk verenigt hogescholen als Fontys (penvoerder), HAN en Hogeschool Utrecht, de Open Universiteit en onderwijspartners uit het po, vo, mbo en hbo. De subsidie is bestemd voor het opzetten/onderhouden van een solide kennisinfrastructuur: een omgeving waarin je samen kennis genereert en deelt, maar ook elkaar inspireert, aanvult en faciliteert.

Kennis delen, inspireren, aanvullen, faciliteren

Scholen hebben allemaal te maken met complexe uitdagingen om het onderwijs toekomstbestendig te maken. Het kennisnetwerk Leren en Ontwikkelen voor Toekomstgericht Onderwijs gaat bouwen aan een solide kennisinfrastructuur: een omgeving waarin je samen kennis genereert en deelt, maar ook elkaar inspireert, aanvult en faciliteert. Het is de bedoeling dat scholen in basis, voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs door deze samenwerking beter profiteren van de uitkomsten en implicaties van onderzoek.

Hybride kennislabs

Opleiders, onderzoekers, (toekomstige) leraren en schoolleiders gaan samenwerken in kennislabs. In zo’n lab gaan ze samen op een onderzoeksmatige manier aan de slag om praktische oplossingen te vinden voor onderwijsvraagstukken. Daarbij wordt gebruik gemaakt van een methodiek voor hybride kennislabs, ontwikkeld door een van de lectoraten, samen met de Open Universiteit. Verder komt er een digitaal platform, waarop kennis, expertise, instrumenten en publicaties makkelijk te vinden zijn. Het kennisnetwerk zal bovendien deelnemen aan congressen en jaarlijks zelf een kennisfestival organiseren.

Robuust en duurzaam samenwerken

De SPRONG-subsidie, aangevraagd door HAN en Fontys, is bedoeld voor de ontwikkeling van robuuste en duurzame samenwerkingsverbanden van lectoren, onderzoekers, lerarenteams en teams van lerarenopleiders. Die samenwerkingsverbanden zijn nodig om de uitkomsten en implicaties van onderzoek vaker en beter te laten landen in de praktijk. Scholen kunnen via het netwerk hun oplossingen delen, of bij elkaar te rade gaan.

Lees ook het bericht van penvoerder Fontys.