Mastertrack Digitale cultuur, media en communicatie
De track is geworteld in theorieën en methoden uit de mediastudies, communicatiewetenschappen en Science and Technology Studies (STS). De focus ligt op praktische toepassingen in sectoren zoals de zorg, cultureel erfgoed en media.
Je leert digitale transities begrijpen als complexe culturele, historische en maatschappelijke processen. Op basis daarvan ontwikkel je jezelf tot een specialist in het doorgronden van digitale veranderingsprocessen.
Je analyseert de interactie tussen digitale innovaties (bijvoorbeeld kunstmatige intelligentie), institutionele structuren (bijvoorbeeld algoritmes in de journalistiek of het gebruik van robots in de zorg) en hun sociaal-culturele contexten (bijvoorbeeld de gevolgen van digitale beschikbaarheid van cultureel erfgoed.
Een ander belangrijk onderwerp binnen deze mastertrack is dataficatie: het proces waarbij alledaagse dingen worden omgezet in meetbare data. Je leert kritisch kijken naar hoe grote hoeveelheden data (big data) invloed hebben op onze samenleving en hoe dat kan leiden tot scheve beelden of vooroordelen (bias). Daarnaast wordt er aandacht besteed aan de steeds nauwere samenwerking tussen mens en technologie. De grens tussen wat fysiek is en wat digitaal is, wordt daarbij steeds vager.
De combinatie van theoretische kennis en praktische casestudies stelt je in staat om vraagstukken uit de beroepspraktijk te analyseren. Je leert kritisch na te denken over de maatschappelijke effecten van digitalisering en je leert middels een goed onderbouwde strategie over de toegevoegde waarde van digitale technologie en media en welke uitdagingen ze meebrengen in verschillende sectoren.
Kortom, deze mastertrack leert je hoe digitalisering onze samenleving verandert én hoe je die kennis slim inzet in je eigen werk.