Nieuws en events
![]() |
Student Counsellors’ Perspectives on a Student Mental Well-being Chatbot: Exploring Needs, Preferences, and Design Requirements bij de CONVERSATIONS conferentie 12 november 2025 Valentina Bartali presenteerde haar eerste studie op de CONVERSATIONS conferentie, waarin onderzocht wordt hoe studentbegeleiders aankijken tegen het ontwerp en de doelen van een chatbot voor het welbevinden van studenten. De studie benadrukt het belang van doorverwijzing naar externe hulp, maatwerk, transparantie en duidelijkheid over de therapeutische benadering van de chatbot. Begeleiders zien ook mogelijkheden voor praktische toepassingen en blended therapy, wat de vraag oproept of de chatbot vooral studenten of begeleiders moet ondersteunen. |
![]() |
Publicatie: A Temporal Causal Network Model of Student Mental Well-being 31 oktober 2025 In ons nieuwe artikel 'A Temporal Causal Network Model of Student Mental Well-being' introduceren we een tijdsgebonden causaal netwerkmodel dat laat zien hoe verschillende factoren het mentaal welbevinden van studenten in de loop der tijd beïnvloeden. Met behulp van simulaties onderzoeken we hoe verschillende interventies deze factoren manipuleren en samenwerken om het welbevinden te verbeteren. Daarnaast bespreken we de mogelijkheden voor toekomstig onderzoek en het ontwerp van interventies. |
![]() |
European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI) conferentie 28 augustus 2025 Deze zomer presenteerde Janne Bosma twee studies tijdens de EARLI conferentie in Graz. Ze presenteerde de bevindingen van een systematische scoping review, waaruit bleek dat zowel hedonische (emotionele) als eudaimonische (psychologische en sociale) dimensies van welbevinden worden gemeten bij studenten in ecological momentary assessment-studies. Vervolgens liet ze zien hoe deze inzichten werden toegepast in een tweede studie. Daar passen we een dynamische netwerkbenadering toe, waarbij we welbevindendimensies beschouwen als onderling verbonden en dagelijks fluctuerend. Dit biedt aanknopingspunten voor gerichte interventies. |
![]() |
Preprint studie 2: Conceptualization and measurement of students’ momentary mental well-being states: A systematic scoping review 19 juni 2025 De preprint van de systematic scoping review is beschikbaar. Hoewel dit artikel nog in afwachting is van peer review, laat deze al een aantal belangrijke bevindingen zien over de conceptualisering en meting van het mentaal welbevinden van studenten in het hoger onderwijs in ecological momentary assessment studies. Verschillen in hedonisch (emotioneel) en eudaimonisch (psychologisch en sociaal) welbevinden worden besproken. |
![]() |
Supporting Health by Technology Conference 10 juni 2025 Valentina Bartali heeft de resultaten van de interview studie met studentbegeleiders gepresenteerd, met name rond studenten hun behoeften en voorkeuren voor de mentaal welbevinden chatbot. Studentbegeleiders hebben een ander perspectief dan studenten. Zij denken dat de chatbot gebruikt kan worden als blended therapie tijdens en buiten hun sessies met studenten, en dat deze kan helpen bij praktische ondersteuning, zoals studieplanning. Daarbij zijn ze sceptisch over de ondersteuning die de chatbot kan bieden, maar ze verwachten ook dat de jongere generatie eerder een tool zoals een chatbot zal gebruiken. |
![]() |
Boekhoofdstuk: Chatbots for Mental Health: A Network-Oriented Modeling Perspective 28 maart 2025 In het hoofdstuk 'Chatbots for Mental Health: A Network-Oriented Modeling Perspective' presenteren we een nieuwe methode waarmee chatbots de mentale toestand van de gebruiker kunnen analyseren met behulp van netwerkmodellen. Door geestelijke gezondheid te benaderen als een dynamisch netwerk van interacterende symptomen, kunnen chatbots de staat van de gebruiker voorspellen en mogelijke interventies evalueren. Deze aanpak verbetert de responsiviteit, personalisatie en effectiviteit van chatbots voor geestelijke gezondheid, en draagt zo bij aan de ontwikkeling van slimmere, empathischere digitale hulpmiddelen. |
![]() |
Association for Researchers in Psychology and Health 27 maart 2025 Symposium presentatie waarbij Valentina Bartali het hele project en onze aanpak van het mentaal welbevinden van studenten presenteert. Tijdens het symposium, sprongen er een aantal belangrijke punten uit: het mentaal welbevinden van studenten is een complex construct met meerdere dimensies, hun mentaal welbevinden fluctueert over de tijd, en elke student heeft andere behoeften. |
![]() |
Etmaal van de Communicatiewetenschap 4 februari 2025 Valentina Bartali heeft de resultaten van haar eerste interview studie met studenten gepresenteerd. In deze studie heeft ze de behoeften en voorkeuren van studenten voor de mentaal welbevinden chatbot onderzocht, zoals features die de chatbot moet hebben en verwachtingen die studenten hebben van de chatbot. Met de resultaten van deze studie, wordt een lijst samengesteld van alle eisen, om een eerste prototype te maken van de chatbot. |
![]() |
Preregistratie van studie 3: What’s BOThering You? Student mental well-being networks in daily life 10 oktober 2024 De preregistratie van de derde studie is beschikbaar op het Open Science Framework. In deze studie wordt het welbevinden van studenten verder onderzocht met behulp van netwerk analyse. Hierbij krijgen we meer inzicht in hoe verschillende elementen van welbevinden (zoals positieve gevoelens en zelfvertrouwen) dynamisch op elkaar reageren gedurende de dag, en welke specifieke elementen mogelijk een grote invloed hebben op het totale welbevinden netwerk. Uiteindelijk zal deze waardevolle informatie worden gebruikt in de chatbot interventie. |
![]() |
European Conference on Positive Psychology |
![]() |
Preregistratie van studie 7: Needs and Requirements for a chatbot supporting student mental well-being 1 juli 2024 Valentina Bartali, PhD van het tweede werkpakket, is gestart met haar eerste studie en heeft de preregistratie gepubliceerd op het Open Science Framework. Het doel is om studenten hun behoeften en vereisten voor een chatbot gericht op het mentale welbevinden van studenten te begrijpen. Deze studie zal worden uitgevoerd door interviews af te nemen met studenten en studentenbegeleiders, om voldoende perspectieven over het onderwerp te verzamelen. |
![]() |
Preregistratie van studie 2: Conceptualisation and quantification of students’ mental well-being states: A systematic review |
![]() |
Annual Belgian-Dutch Experience Sampling Method Expert Network Meeting, Groningen |
![]() |
Project: Gepersonaliseerde chatbots om welzijn van studenten te verbeteren 14 december 2022 Het project 'What’s BOThering You?' wil met behulp van artificial intelligence inzicht verkrijgen in de factoren die een rol spelen in het welzijn van studenten. Met die kennis worden chatbots ontwikkeld die gepersonaliseerde hulp bieden aan studenten. ZonMw steunt het project, waarin de Open Universiteit samenwerkt met de universiteiten van Tilburg, Nijmegen en Antwerpen. |
Volg ons
Op de hoogte blijven van nieuws, ontwikkelingen, activiteiten en publicaties van het project? Volg ons op LinkedIn.












