Discipline Onderwijswetenschappen
Dit vraagt om nieuwe vormen van klassenmanagement en om het versterken van sociale aanwezigheid (social presence) in digitale leeromgevingen. Deze ontwikkelingen maken wetenschappelijk onderzoek op dit gebied noodzakelijk. Vandaar dit extra thema, dat de eerder genoemde inhoudelijke thema’s overstijgt en gaat over het geven van goed onderwijs. Zie ook de landelijke webpagina over Onderwijswetenschappen en lerarenopleidingen.
Onze focus
Wij onderzoeken hoe leraren hun klassenmanagementvaardigheden ontwikkelen en versterken in fysieke, in online en in hybride leeromgevingen. Daarbij kijken we vanuit verschillende perspectieven:
- Cognitief: hoe ontwikkelen leraren kennis, overtuigingen en kijkgedrag bij het monitoren van hun klas?
- Technologisch: hoe beïnvloeden digitale tools en toepassingen het klassenmanagement?
- Sociaal leren: hoe kunnen social presence en telepresence bijdragen aan effectieve leerprocessen, communityvorming en motivatie, ook op afstand?
De inzichten uit dit onderzoek integreren we direct in ons eigen curriculum voor de lerarenopleiding en delen we breed, zodat zowel onze studenten als onderwijsprofessionals elders kunnen profiteren. Ook verkennen we innovatieve toepassingen zoals virtual reality en eye-tracking voor docententraining.
Team
- Prof. dr. Halszka Jarodzka (trekker, lokale coördinator)
- Dr. Senne van Hoecke (postdoc, inmiddels universitair docent)
- Dr. Francois Molin (universitair docent)
- Nieuwe UD (aankomend) met focus op online klassenmanagement
Publicaties
De publicaties, activiteiten en andere output rond dit thema zijn opgenomen in de onderzoeksdatabase van de Open Universiteit en zijn toegankelijk via de Research Portal.
Verder komt er een Sectorplan mini-conferentie rond dit thema: Lezenswaardig - actuele perspectieven op lezen in het onderwijs.