Onderzoeksprogramma
Facultair onderzoek
De faculteit kent een omvangrijk onderzoekprogramma op het gebied van onderwijstechnologie, online leren en innoveren met ICT, getiteld: Onderwijsonderzoek met impact op activerend (online) onderwijs (pdf). Dat onderzoek wordt langs twee lijnen uitgevoerd. In de lijn facultair onderzoek wordt theorievormend en instrumenterend onderzoek verricht binnen het domein van de onderwijswetenschappen dat tevens bijdraagt aan de verdere expertise-ontwikkeling op het gebied van onderwijsinnovatie.
Multidisciplinair onderzoek
In multidisciplinaire programma’s wordt door verschillende vakgebieden onderzoek gedaan naar actuele maatschappelijke thema’s. De Open Universiteit heeft één multidisciplinair programma: Innovating for resilience. Dit programma bestaat uit de volgende drie onderzoekslijnen:
- De veilige stad
- Learning and innvation in resilient systems
- Innovation in education
De faculteit Onderwijswetenschappen is met name verbonden aan het de onderzoekslijn Innovation in education. Het onderzoek in dit programma richt zich op de verbetering van het hoger en wetenschappelijk onderwijs in het algemeen, en dat van de Open Universiteit in het bijzonder, waarbij inhoudsdeskundigen en onderwijswetenschappers nauw met elkaar samenwerken. Dit interdisciplinaire onderzoek is meer nog dan het disciplinaire onderzoek specifiek gericht op het combineren van wetenschappelijkheid en valorisatie.
UNESCO chair Open Education (2017-2022)
Binnen de Open Universiteit was van 2017-2022 de UNESCO leerstoel Open education ingericht:
- de UNESCO leerstoel Open Education (2017-2022).
Open Education blijft een speerpunt van het onderzoek van de faculteit Onderwijswetenschappen.
Onderzoeksvisitatie
In 2019 werd het op dat moment lopende onderzoeksprogramma Learning and teaching in technology-enhanced environments gevisiteerd. De commissie gaf de maatschappelijke relevantie van het programma de hoogste score 'excellent' en de onderzoekskwaliteit werd beoordeeld als very good. De levensvatbaarheid kreeg - ondanks de recente reorganisatie en herindeling met de daarbij gepaard gaande onzekerheden - de kwalificatie 'good'.
Lees hier het visitatierapport (pdf).