OU behoort wereldwijd tot de topinstituten op het gebied van leertechnologie
In het tijdschrift Educational Technology Research and Development is een artikel verschenen dat de academische productiviteit van universiteiten heeft onderzocht op het gebied van leerontwerp en -technologie. De Amerikaanse onderzoekers stelden vast dat de Open Universiteit op een aantal punten behoort tot de topinstituten wereldwijd op dit vakgebied.

Publicaties in toptijdschriften

De onderzoekers keken onder andere naar het aantal publicaties in de 20 belangrijkste wetenschappelijke tijdschriften op het vakgebied. Daarbij keken ze naar de periode 2005-2014. Uit hun onderzoek blijkt dat de Open Universiteit met 81 publicaties samen met de Universiteit van Taiwan de 7e en 8e plaats innemen. Alleen een aantal Aziatische universiteiten, de Britse Open Universiteit en Athabasca (de OU van Canada) scoorden beter. De Britse zusterinstelling is dus de enige Europese universiteit die beter scoort.

Standaard handboek

Een ander punt waar de Amerikaans onderzoekers naar keken was het aantal bijdragen aan hét standaardhandboek op het vakgebied: het Handbook of Educational Communications Technology (de 3e en 4e editie). Met vijf bijdragen staat de OU een vijfde plaats met net zoveel punten als nummer 4, de Brigham Young University. In dit geval is de KULeuven de enige Europese instelling die het beter doet.

Lees het hele artikel

Richard E. West, Rebecca A. Thomas, Robert Bodily, Casey Wright, Jered Borup, An analysis of instructional design and technology departments, In Educational Technology Research and Development.