null Wereldwijd onderzoek naar de kwaliteit van MOOCs

OW_OnderzoekMOOC_12289_head_large.jpg
Digital Learning
Wereldwijd onderzoek naar de kwaliteit van MOOCs
In januari 2017 is het eerste wereldwijde onderzoek naar de kwaliteit van Open Onderwijs en MOOCs (massale open online cursussen) van start gegaan. Doel is het verbeteren van toekomstige MOOCs door het ontwikkelen van kwaliteitsindicatoren en –instrumenten. 'Wij willen ervoor zorgen dat de toekomstige generatie MOOCs beter aansluit bij de persoonlijke doelen en behoeften van de lerenden!' benadrukt Christian M. Stracke van de Open Universiteit, coördinator van de Europese MOOQ Alliantie die het initiatief heeft genomen voor dit onderzoek. De toonaangevende internationale verenigingen en organisaties waaronder drie UN-organisaties, ondersteunen het onderzoek.

Quality assurance

Via de website van de Europese MOOQ alliantie kan een enquête worden ingevuld. Deze richt zich op drie groepen: MOOC-deelnemers, MOOC-ontwikkelaars en MOOC-ondersteuners. De enquête verzamelt ontwerp- en leerervaringen, analyseert en bediscussieert die met als doel het ontwikkelen van kwaliteitsindicatoren en –instrumenten die op termijn moeten leiden tot betere MOOCs. Dit gebeurt in nauwe samenwerking met alle betrokken partijen. De resultaten van dit wetenschappelijke, onafhankelijke en niet-commerciële onderzoek worden online gepubliceerd en gedeeld.

International support

De wereldwijde MOOC enquête is ontworpen en georganiseerd door MOOQ, de Europese Alliantie voor de kwaliteit van MOOCs. Christian M. Stracke of the Open University of the Netherlands coordinates the European MOOQ Alliance, een samenwerking. De survey die deze maand is gestart wordt gesteund door drie UN-organisaties: UNESCO-IITE (Institute for Information Technologies in Education), ITC-ILO (International Training Center of the International Labour Organization) and FAO (Food and Agriculture Organization. Daarnaast haeft een groot aantal vooraanstaande international instanties uit het onderwijsveld hun steun uitgesproken. Daaronder het International Council for Distance and Open Education (ICDE), Open Education Consortium (OEC), International Community for Open Research and Education (ICORE), Commonwealth of Learning (COL), European Association of Distance Teaching Universities (EADTU), European Distance and E-Learning Network (EDEN), European Association of Technology-Enhanced Learning (EATEL), Contact North (CN) en vele andere.

Meer informatie

U vindt de wereldwijde MOOC enquête online op www.survey.mooc-quality.eu.

Meer informatie over het onderzoek vindt u op: www.mooc-quality.eu/survey.

Voor meer informatie over de Europese MOOQ alliantie kunt u terecht op: www.MOOC-quality.eu.

Volg MOOQ op Twitter: @moocquality

Contact: Dr. Christian M. Stracke, Open University of the Netherlands, christian.stracke@ou.nl