null Beter leren lezen door voor te lezen aan honden

PSY_Antrozoologie_13714_head_large.jpg
Beter leren lezen door voor te lezen aan honden
Kunnen honden helpen om lezen te bevorderen bij kinderen van migranten, vluchtelingen of uit een achtergestelde buurt? Dat is de vraag die OU-onderzoekers Marie-Jose Enders-Slegers en Tynke de Winkel, samen met partners uit vijf Europese landen graag willen beantwoorden met het nieuwe Read4Succeed project (Erasmus+).

Voorlezen aan honden

Sommige kinderen ervaren op jonge leeftijd al het plezier van lezen, maar dat geldt lang niet voor alle kinderen. Kinderen van migranten, vluchtelingen of uit een achtergestelde buurt kunnen vaak meer moeite ervaren met lezen. Hardop lezen helpt, maar juist kinderen met een achterblijvende leesontwikkeling kunnen dat als ongemakkelijk of frustrerend ervaren. Maar wat als je mag voorlezen aan een hond, op je eigen tempo, terwijl niemand anders meeluistert? Een lieve hond die alleen maar luistert, niet oordeelt, geduldig is en waarmee je ook nog eens heerlijk kunt knuffelen?
Voorleeshonden worden wereldwijd steeds vaker ingezet in het onderwijs en lijken te helpen om kinderen minder stress en meer zelfvertrouwen te laten ervaren tijdens het lezen (Beetz, A, 2012; Beetz & Heyer, 2014; leRoux, Swartz & Swartz, 2014). Voorleeshonden, oftewel zogenaamde 'Reading Education Assistance Dogs' (R.E.A.D.) zijn speciaal geselecteerde en getrainde honden die geduldig en rustig bij een kind blijven zitten tijdens het voorlezen.

Read4Succeed

Read4Succeed is een internationaal samenwerkingsproject van acht verschillende partners waaronder universiteiten, scholen, non-profit organisaties en R.E.A.D.-teams uit Nederland, Portugal, Spanje, Italië en Tsjechië. Het project richt zich op kinderen van migranten, vluchtelingen of uit een achtergestelde buurt die tussen de 7 en 10 jaar oud zijn. Deze kinderen hebben volgens hun leerkracht moeite met lezen. In dit project wordt onderzocht of een R.E.A.D. programma kan bijdragen aan het vergroten van de taalkennis en leesvaardigheid van deze kinderen om door betere communicatie integratie in het gastland te bevorderen. Onderzoekers en partners hopen met dit project aan te kunnen tonen dat een holistische benadering, waarbij formele en informele onderwijsmethodes gecombineerd worden, een oplossing kan bieden in meer complexe situaties, zoals bij de kinderen in dit project.