null Blij van de natuur

PSY_EstherBakker_BlijVanNatuur_17592_head_large.jpg
Blij van de natuur
Webcolumn Gezondheidspsychologie - door Esther Bakker - september 2020

Een fietstocht door de velden, een wandeling door een prachtig herfstbos of lekker uitwaaien op het strand. Bewegen in de natuur maakt je blij. En het is ook nog eens goed voor je lijf. Dus trek je (regen)jas en wandelschoenen aan en ga erop uit! Maar waarom heeft de natuur eigenlijk zo’n gunstig effect op de mens? En wat kun je doen om meer tijd in de natuur door te brengen? 

Fit in de natuur

Uit onderzoek is gebleken dat mensen die minimaal 2 uur per week recreëren in de natuur zichzelf een hoger cijfer geven voor hun gezondheid en welbevinden. Bij mensen die in een groene omgeving leven komen ziekten als obesitas, diabetes en hart- en vaatziekten minder vaak voor. Een natuurlijke omgeving nodigt uit om meer te gaan bewegen, wat natuurlijk goed is voor je lichaam. Een flinke wandeling in het park en je hebt zo je 10.000 stappen te pakken. Of, zoals de beweegrichtlijnen momenteel adviseren voor volwassenen: beweeg 2,5 uur per week matig intensief en doe 2 keer per week spier- en botversterkende oefeningen. Wat is er heerlijker dan die beweegtijd door te brengen in de natuur? Dan sla je twee vliegen in één klap. Actief zijn in de natuur helpt namelijk niet alleen je lijf fit te houden, maar zorgt ook voor de nodige ontspanning. Een wandeling in de natuur verlaagt je bloeddruk en de hoeveelheid stresshormonen in je bloed. Dagelijks wandelen kan zelfs helpen om stressgerelateerde klachten, depressie en angststoornissen te verminderen. Uiteraard wel met de juiste begeleiding; bewegen is geen wondermiddel, maar alle beetjes helpen.

Creatief en sociaal

Naast de gezonde effecten van bewegen in de natuur, krijgt ook je creativiteit een oppepper. Loop je even vast in je werk? Na een wandeling kun je er weer met een frisse blik tegenaan kijken. En wat te denken van het sociale aspect van een wandeling? Samen actief zijn in de natuur versterkt het gevoel van onderlinge verbondenheid. In de natuur maak je bovendien makkelijker contact met anderen.

Challenge

Dat actief zijn in de natuur goed voor je is, dat weet (bijna) iedereen. Meer dan de helft van de Nederlanders is van plan om vaker de natuur in te gaan voor hun gezondheid. Toch lukt het maar een kwart van de mensen om minimaal twee uur per week in de natuur door te brengen. Om mensen te helpen vaker de natuur in te gaan, start IVN in oktober 2020 met de IVN #2uurnatuur Challenge. De bedoeling is om wekelijks twee uur in de natuur door te brengen. Daarvoor krijg je elke week een verrassende opdracht mee van de IVN. Doe je ook mee? Aanmelden kan via de website van de IVN.