null Boek 'Sociaal ondernemen: van ambitie naar meervoudig rendement' verschenen

ALG_BibliotheekOU_11573_head_large.jpg
Duurzaamheid
Boek 'Sociaal ondernemen: van ambitie naar meervoudig rendement' verschenen
Van prof. dr. Karen Maas, bijzonder hoogleraar aan de Open Universiteit, Carly Relou, Tasneem Sadiq en Mark Hillen verscheen in november 2018 het boek Sociaal Ondernemen.

Over Sociaal ondernemen

Steeds meer ondernemers zijn zich bewust van maatschappelijke uitdagingen en vragen zich af hoe zij dat kunnen vertalen naar hun onderneming. In tegenstelling tot financieel georiënteerd ondernemen, wat zich met name richt op financieel rendement, gaat het bij sociaal ondernemen in de eerste plaats om 'maatschappelijk rendement'. Steeds vaker zien we dat er oog is voor zowel financieel als maatschappelijk rendement. Door middel van innovatieve organisatievormen en businessmodellen die voldoende financiële inkomsten opleveren voor een gezonde bedrijfshuishouding en groei, worden duurzame oplossingen gevonden voor maatschappelijke vraagstukken.

Aan de hand van onderzoek bij zeventien organisaties, waaronder Tony’s Chocolonely, De Volksbank, Rataplan, Vebego en The Colour Kitchen, beschrijft 'Sociaal ondernemen' welke kansen er worden gezien, welke barrières er overwonnen moeten worden en waarom niet alle ondernemingen even (pro)actief zijn in het creëren van maatschappelijk rendement.

Wat houdt hen tegen? Willen ze niet, kunnen ze niet, lukt het niet of mogen ze niet? En in welke mate levert een maatschappelijke oriëntatie een voordeel of juist een nadeel op? De ervaringen van de aan het onderzoek deelgenomen organisaties zijn vertaald naar observaties en bevindingen waar andere organisaties hun voordeel mee kunnen doen. Zo helpt het boek bestaande en nieuwe organisaties met implementeerbare tips om een integrale visie op waarde en rendement vorm te geven en zo een bijdrage te leveren aan de grote maatschappelijke uitdagingen waar we voor staan.

Over de auteurs

Karen Maas is bijzonder hoogleraar Accounting en duurzaamheid verbonden aan de faculteit Management, Science & Technology van de Open Universiteit, directeur bij het Impact Centre Erasmus (ICE) en programmadirecteur van de executive CSR-opleidingen van de Erasmus School for Accounting & Assurance. Haar wetenschappelijk onderzoek bij de Open Universiteit naar accounting en duurzaamheid sluit nauw aan bij de thema’s Learning, Innovation en Resilience.

Carly Relou en Tasneem Sadiq zijn onderzoekers bij Impact Centre Erasmus. Zij adviseren bedrijven, non-profitorganisaties en overheden over het uitvoeren van impactmetingen en het conceptualiseren van de impact die deze organisaties maken.

Mark Hillen is medeoprichter en bestuursvoorzitter van Stichting Social Enterprise NL, de aanjager van de groeiende beweging van sociaal ondernemers. Mark schreef meerdere boeken over sociaal ondernemen: Verbeter de wereld, begin een bedrijf, Iedereen werk, iedereen winst en Zaken die je raken.

Symposium over sociaal ondernemen in de praktijk

Het boek is een initiatief van Stichting Management Studies (gelieerd aan VNO-NCW) en het onderzoek is uitgevoerd door een onderzoeksteam van de Erasmus Universiteit. Op 22 november 2018 werd het boek gepresenteerd op een symposium over sociaal ondernemen in de praktijk.

Waar verkrijgbaar

Het boek 'Sociaal ondernemen: van ambitie naar meervoudig rendement' verschenen is uitgegeven door Koninklijke van Gorcum en is zowel online als offline te koop.