Comenius Teaching Fellow beurs voor Deniz Iren
Verschil in achtergrond studenten
Studenten die verschillen in achtergrond hebben verschillende leerbehoeften. Het gaat dan bijvoorbeeld over een verschil in leeftijd, sociaaleconomische status, etniciteit en onderwijsachtergrond. De rigide structuur van traditionele opleidingscurricula en het one-size-fits-all onderwijsontwerp voldoen niet altijd aan hun speciale eisen en uitdagingen. Dit zorgt ervoor dat ze hun motivatie verliezen, achterop raken of zelfs helemaal afhaken.
Pedagogisch model
Om dit te voorkomen is het belangrijk dat onderwijsprogramma's de leerbehoeften van diverse studenten erkennen en klaar zijn om hun behoeften tijdig en effectief te ondersteunen. Deniz Iren gaat hiervoor een pedagogisch model voor adaptief leren ontwikkelen: EduVerse. In dit model maakt hij gebruik van Artificial Intelligence (AI) en Augmented Reality (AR) om zo studenten alternatieve leerpaden aan te bieden die aan hun unieke leerbehoeften voldoen.
Leren niveau, behoefte en voorkeur te identificeren
Adaptief leren is gericht op het identificeren van de behoeften van leerlingen en het daarop aanpassen van de inhoud en levering van onderwijs. De AI van EduVerse leert - op basis van interacties - specifieke kennisniveaus, behoeften en voorkeuren van studenten te identificeren en past hierop hun leertraject aan. Het interactieve karakter van AR houdt de betrokkenheid van studenten hoog en biedt tegelijkertijd toegang tot de afgestemde leerinhoud. EduVerse breidt dus in feite het hoofdcurriculum van een cursus uit door het aan te vullen met aangepaste leermaterialen.
Data Analytics
Iren gaat het pedagogisch model implementeren binnen de cursus Data Analytics die de Open Universiteit een keer per jaar aanbiedt. De interdisciplinaire cursus wordt online gegeven en bestaat deels uit zelfstudie. De cursus trekt ongeveer 120 studenten aan met verschillende achtergronden in het bedrijfsleven, techniek en andere disciplines. Het type studenten varieert ook sterk, van jonge, ambitieuze fulltime studenten tot mensen die al vergevorderd zijn in hun carrière. De variëteit in educatieve achtergrond en studentkenmerken maakt deze cursus een uitstekende kandidaat voor het implementeren en evalueren van EduVerse.
Deniz Iren
Dr. Deniz Iren is binnen de faculteit Bètawetenschappen verbonden aan de vakgroep Informatiekunde. Binnen de Open Universiteit heeft hij de cursussen Data Analytics, Business Analytics en Business Intelligence (mee) ontwikkeld. Zijn onderzoek richt zich op crowdsourcing, human computation, business process management en natuurlijke taalverwerking.
Onderwijsinnovatie
De Comenius Teaching Fellow beurs is een beurs die docenten en andere onderwijsprofessionals kunnen aanvragen voor het doorvoeren van een onderwijsinnovatie binnen een vak of cursus. De Teaching Fellowship is een van de drie beurzen uit het Comenius programma. De andere twee zijn 'Senior Fellow' en 'Leadership Fellow'. De ontvangers van zo’n beurs gaan deel uitmaken van het ComeniusNetwerk. Dit netwerk heeft als doel het delen en uitwisselen van kennis. Naast de Teaching Fellowhip voor Iren, ging er dit jaar een Senior Fellow beurs naar Femke Kok, docent Cultuurwetenschappen. Eerder ontvingen Gino Camp, Greg Alpar, Nardie Fanchamps en Sylvia Stuurman al een Teaching Fellow Beurs.