null Virtuele patiënt leert medisch studenten beter communiceren

INK_VirtuelePatient_BetereCommunicatie_26652_head_large.jpg

Virtuele patiënt leert medisch studenten beter communiceren

Onderzoeker Deniz Iren van de Open Universiteit werkt samen met Amsterdam UMC aan het innovatieve project 'pAItientSim'. Het project heeft financiering ontvangen via een Innovation Grant van het ziekenhuis en richt zich op een belangrijke uitdaging binnen het medisch onderwijs: hoe bied je studenten voldoende mogelijkheden om hun communicatieve vaardigheden met patiënten te oefenen, op een toegankelijke en effectieve manier?

Goede communicatie met patiënten is essentieel voor hoogwaardige zorg. Toch hebben met name beginnende studenten in de geneeskunde vaak weinig gelegenheid om dit in de praktijk te trainen. Oefenen met gesimuleerde patiënten (acteurs) is waardevol, maar duur, logistiek intensief en kan prestatiedruk veroorzaken bij studenten.

pAItientSim

Het project 'pAItientSim' biedt een vernieuwend alternatief: een AI-gestuurde virtuele patiënt, waarmee studenten realistische, spraakgestuurde gesprekken kunnen voeren. Deze avatar is gevoelig voor toon, emoties en context, en biedt een breed scala aan praktijksituaties. Studenten kunnen hiermee zelfstandig oefenen, op hun eigen tempo en in een veilige leeromgeving - via hun laptop of in virtual reality.

Avatar

Deniz Iren is verantwoordelijk voor de technische ontwikkeling van het systeem. Met expertise op het gebied van kunstmatige intelligentie en affective computing wordt een geavanceerde generatieve AI-engine ontwikkeld, in de vorm van een avatar. Deze maakt open gespreksinteractie mogelijk, in plaats van meerkeuzeopties, en geeft directe, contextspecifieke feedback. De avatar wordt zo ontworpen dat deze levensecht reageert en inspeelt op het gesprek - een stap vooruit ten opzichte van traditionele oefenmethodes.

Opleiding geneeskunde

Amsterdam UMC brengt inhoudelijke expertise in medische communicatie in en zorgt ervoor dat het systeem goed aansluit bij de opleiding geneeskunde. Studenten worden vanaf de vroege ontwikkelfase actief betrokken bij het testen en evalueren van de tool. De bedoeling is om de simulator te integreren in de bacheloropleiding Geneeskunde van de Universiteit van Amsterdam, met uitbreidingsmogelijkheden naar masteropleidingen, andere medische faculteiten en klinische omgevingen.