null Congres Open Universiteit levert nieuwe inspiratie op over inclusieve leermethoden

OW_BroodjeAapverhalen_13415_head_large.jpg

Congres Open Universiteit levert nieuwe inspiratie op over inclusieve leermethoden

Op vrijdag 4 oktober vond het internationale multiplier event plaats betreffende het Erasmus+ project Computational Thinking Education for Diversity and Inclusion (CoTEDI). De Open Universiteit leidt dit project, in de persoon van Nardie Fanchamps van de faculteit Onderwijswetenschappen.

Geanimeerd en divers

Op het congres, dat plaatsvond bij de Nieuwste Pabo in Sittard, waren diverse geïnteresseerden aanwezig uit binnen- en buitenland. Er vonden allerlei activiteiten plaats zoals thematische sub-sessies, workshops, posterpresentaties en hands-on demonstraties van o.a. unplugged omgevingen, serious games, SmartGames, toepassingen van educatieve robotica en mogelijkheden om technologieverrijkt leren in te zetten voor sociaalpedagogische en psychologische ondersteuningsbehoeften. Het geanimeerde programma draaide om het CoTEDI-project.
Uitgangspunt van het CoTEDI- project is het onderzoeken en creëren van kansen en mogelijkheden om, via toepassingen van technologie, leren en instructie beter mogelijk te maken voor mensen met allerlei verschillende achtergronden. De impact van computational thinking krijgt hierbij speciale aandacht. Dit is een manier van denken waarbij je de verschijnselen in de wereld om je heen als informatieprocessen begrijpt, verklaart en interpreteert en waarbij je ook problemen oplost, gebruikmakend van concepten afkomstig uit de wereld van computer science.

CoTEDI: Gelijke kansen

Het CoTEDI-project is eind 2023 van start gegaan en heeft een looptijd van drie jaar. Het doel is om nieuwe, inclusieve leermethoden met behulp van technologie te ontwikkelen die rekening houden met de verschillen in vaardigheid en de mate waarin leerlingen lesstof verwerken. Deze aanpak is bedoeld om gelijke kansen en ontwikkelingsmogelijkheden voor alle kinderen te creëren ongeacht hun etniciteit, capaciteiten, competenties, beperkingen en leeromgeving. De doelgroep betreft zowel het primair onderwijs en de kinderopvang en omvat de leeftijdscategorieën van kinderen variërend van 3 tot 13 jaar. Het project wil uiteindelijk professionalisering van leerkrachten, pedagogisch medewerkers, kindbegeleiders en educatieve professionals bevorderen door concrete educatieve programma’s beschikbaar te maken.

Educatieve programma's binnenkort al beschikbaar

De volgende stap in het CoTEDI-project zal de ontwikkeling zijn van de al aangekondigde methodologie, educatieve programma’s en het vormgeven van de hieraan verbonden professionaliseringsinitiatieven, aldus Fanchamps. Medio 2025 zullen naar verwachting de educatieve programma's met aanverwante professionalisering beschikbaar komen.

Meer weten?

Op de conferentie in Sittard waren internationale projectpartners uit Spanje, Portugal, Zwitserland, Zweden, Duitsland en Nederland aanwezig. Nationale partners zijn MIK & PIW Groep en Stichting Swalm en Roer. Daarnaast is er een sterke verbinding met De Berkenschutse, de Nieuwste Pabo, het Lectoraat Onderwijs in Verbinding en STEAM LIMBURG. Meer informatie over het CoTEDI-project vind je op de website en op LinkedIn.